The Internship

Owen Wilson en Vince Vaughn kruipen in de huid van twee uitgerangeerde horlogeverkopers. In hun gloriedagen zorgden ze voor gigantische omzetten, maar nu hun werkgever onder druk van de steeds toenemende digitalisering van de maatschappij de boeken heeft moeten neerleggen, rest hen niets anders dan op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Dat blijkt de dag van vandaag niet zo eenvoudig te zijn. Internet, nieuwe media en smartphones hebben de wereld grondig dooreen geschud.

Niets verloopt nog volgens de geijkte formules die ze jarenlang hebben toegepast. Ze besluiten hun ervaring in de strijd te werpen en dingen naar een baan bij Google. Hun sollicitatie bestaat uit een stage annex opleiding die ze samen met tientallen andere kandidaten in de kantoorgebouwen van de Amerikaanse technologiereus dienen te lopen. Alleen wie voldoende getalenteerd is, krijgt uiteindelijk een job. Ambitieuze jongeren en pas afgestudeerde bollebozen proberen er mekaar op allerlei manieren te overtroeven. Het tweetal valt op z'n zachtst gezegd uit de toon. Meteen de insteek voor een heleboel situatiegrappen, waarbij onder meer digitaal analfabetisme en generatieverschillen de revue passeren.

Regisseur Shawn Levy heeft zich met onder andere Night At The Museum (2006), The Pink Panther (2006) en Cheaper By The Dozen (2004)  inmiddels een bont allegaartje fletse komedies bijeengefilmd. Alleen het sciencefictiondrama Real Steel (2011) - waarin een boksende robot het onder de vleugels van Hugh Jackman tot kampioen moet zien te kloppen - vormt qua toon en sfeer de vreemde eend in de bijt. THE INTERNSHIP  gaat een beetje mak van start, maar bulkt na een tiental minuten van de jeugdige energie: meteen de troef van de prent. Los daarvan kreunt het door Vince Vaughn geschreven scenario onder het generisch formulewerk, waarin voorspelbaarheid en netjes binnen de lijntjes kleuren haasje over spelen met mekaar. 

In tegenstelling tot bij hun vorige samenspel in Wedding Crashers (2005) blijft het vuurwerk tussen Vaughn en Owen ditmaal achterwege. Artistieke risico's worden zo goed als overal vermeden en pogingen om het genre te doorprikken, blijven achterwege. Wat rest is een bij momenten glimlachopwekkende komedie die mild entertaint, maar uiteindelijk al even vluchtig blijkt als de technologie waar de film op focust.
 

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

The Internship

26/06/2013
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2013
Distributeur: 
Fox

Media: 

Trailer: 

cdnoqCViqUo

onomatopee