Interview: Liesbeth De Ceulaer over Behind the Redwood Curtain

De immense Redwood-sequoia’s leven in een tijd en ruimte die de menselijke proporties ver overstijgen. Het woud en zijn bewoners bepalen elkaar al eeuwenlang. Een veelzijdige, vaak innige band die onder druk staat, zo toont BEHIND THE REDWOOD CURTAIN.

De op Docville bekroonde documentaire van Liesbeth De Ceulaer ademt mysterie. Achter de façade van dat werelderfgoed spelen zich verhalen af die de doorsneepassant niet ziet. “De activisten noemen de bomen die vlak naast de weg groeien de ‘beauty strip’. Ze worden nooit gekapt zodat ze de problemen die erachter schuilgaan aan het oog onttrekken. Dat – het verwoeste woud, het noodlot van de indianen, maar ook het persoonlijke leed van de houthakkers – laat ik zien.” De duistere fotografie van de film doet aan David Lynch denken. “Twin Peaks vertelt een heel ander verhaal, ik heb veel opgestoken van de manier waarop Lynch het woud benadert. Dat hij niets over zijn films prijsgeeft vind ik fantastisch. Het biedt de kijker de mogelijkheid ervan te maken wat ie wil, of beter: wat ie ziet of ervaart.”

Het woud hult zich niet alleen in dreigende geheimzinnigheid. “Vroeg ik de protagonisten wat het woud voor hen betekende antwoordden ze: een toevluchtsoord.” Redwood is dan ook de plek waar ze dag in dag uit leven. “Ik heb geprobeerd tussen de personages en het woud verbanden te leggen. Een ecologisch besluit kan namelijk een economisch gevolg hebben dat voor de woudbewoners sociale verandering brengt.” Irreële en tegelijk realistische maquettes (gebouwd i.s.m. Emma De Swaef) introduceren de personages. “Iemand zei me dat het kleine odes aan het woud waren, een mooie interpretatie. De maquettes zijn aantrekkelijk maar werken ook bevreemdend. Het zijn symbolische weergaves van hoe ik de personages zie en herinneren eraan dat een documentaire nooit helemaal de werkelijkheid toont, maar de visie van één iemand is.”

Minds Meet