The Invisible City [Kakuma]

We’re on a road to nowhere

Voor My Scientology Movie, een publiekstrekker van Louis Theroux, werd op de persdag van Docville THE INVISIBLE CITY [KAKUMA] vertoond. Door deze samenloop neemt een op sensatie gerichte film het op tegen zijn tegenpool: een persoonlijke documentaire die schoonheid ziet in kleine dingen. KAKUMA heeft het geluk in première te gaan op Docville, voor een publiek dat het documentaire genre apprecieert. Het genre vraagt – nog meer dan bij fictie – om kijkers die ervoor openstaan om een andere realiteit te ontdekken. Documentaires spreken op een unieke manier tot de gevoelswereld, omdat het drama niet is geënsceneerd. Daarin zit net de kracht van KAKUMA. De mooiste dingen in het leven moeten niet bedacht worden, omdat ze al bestaan.

Lieven Corthouts woonde vier jaar in het Keniaanse Kakuma, een stad die zo’n twintig jaar geleden ontstond als een vluchtelingenkamp. Door zijn betrokkenheid bij het onderwerp heeft Corthouts als een fly on the wall intieme momenten kunnen vastleggen. We zien Nyakong, een achtjarig meisje, vol verwondering bellen met haar moeder, die in het door rebellen geteisterde naburige Zuid-Soedan is achterbleven. Diezelfde Nyakong is nog een onbevangen kind; ze laat haar fantasie de vrije loop met kleien popjes, en discussieert met haar vervangmoeder – een ware heldin die een zestal kinderen onder haar vleugels neemt – over een afgedragen jurkje dat ze niet wil weggooien. Een andere jongere, Claude, zit op de brug van jeugd naar volwassenheid, en vertelt over zijn dromen en angsten. Ironisch genoeg bouwt hij huizen voor anderen, om te sparen en zelf naar een nieuw thuis in Europa op zoek te gaan.

De regisseur ziet schoonheid in deze dingen, en moet niet op zoek naar wantoestanden om met een overtuigende documentaire voor de dag te komen. Op een verteerbare manier leer je de personages kennen en wordt de tragedie van de situatie duidelijk – geen familie, geen thuis – zonder dat Corthouts je ermee in het gezicht slaat. Ook sterk is dat hij geen standpunt inneemt over wat het beste voor de vluchtelingen zou zijn, en dat hij niemand aan de schandpaal nagelt, zoals bijvoorbeeld de Keniaanse regeringsleiders of de westerse kijker. Wel roept hij op om het internetplatform Find Me In Kakuma te steunen via facebook.com/findmeinkakuma.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

The Invisible City [Kakuma]

25/05/2016