The Invisible Woman

Dat Catherine Dickens (vrouw van) behalve tien kinderen ook een kookboek op de wereld zette, dat zie je niet in THE INVISIBLE WOMAN. De film die steracteur Ralph Fiennes wijdt aan Charles Dickens gaat dan ook niet over zijn huwelijk, maar over diens angstvallig verborgen 20 jaar jongere minnares Nelly Ternan.

Ze is gecultiveerd, “vrij” (zo zegt Dickens, in vergelijking met zijn eigen vrouw) en intelligent (ook al in vergelijking met …) Maar in het conservatieve en preutse Victoriaanse tijdperk waarin Nelly en Dickens verliefd worden, is er geen plaats voor openlijke buitenhuwelijkse relaties. En zeker niet voor een actieve rol van de vrouw daarin. Fiennes focust dan ook vooral op Nelly’s innerlijke strijd, hoe ze naar Frankrijk uitwijkt en vooral niet in het openbaar met haar partner mag gezien worden.

THE INVISIBLE WOMAN vult een leemte op door de man te portretteren achter de schrijver, én van zijn verboden liefde … en dat binnen de tijdgeest van het midden 19de-eeuwse Groot-Brittannië. We zien Dickens hypnoses uitvoeren, feesten tot de ochtend, spelen met kinderen of rondreizen … meer dat, dan als archetype achter de schrijftafel. Toegegeven, soms is die karakterisering iets té monter en rechtlijnig, wordt Nelly nogal steriel vertolkt (en vooral: lijkt ze niet ouder te worden) en vertoont het verhaal behoorlijk wat gaten (Dickens’ dood wordt nooit vermeld).

Het is nog maar de tweede film van Fiennes (laatst nog in de smakelijke rol van gedistingeerde hotelklerk in The Grand Budapest Hotel); een biografische film is dan ook niet meteen het gemakkelijkste genre. “De film toont Dickens in al zijn ambivalentie, in de ravages die hij teweeg brengt in zijn familie maar ook zijn goedheid wanneer hij de armsten probeert te helpen”, zo verklaart biografe Claire Tomalin, op wier boek/onderzoek de film is gebaseerd. Het was naar eigen zeggen ook door haar dat Fiennes naast de regie ook de hoofdrol wou spelen: “om zijn fysieke gelijkenissen”.

Afsluitend: zelfs voor de totale Dickens-leek is THE INVISIBLE WOMAN – klassieke beelden met een minimum aan actoren, muziek en experiment - een geslaagde doorbraak van de excessen in “de eeuw van de kuisheid”. Fiennes gunt zo een ruimere blik op de auteur van de eeuw én zijn status als celeb avant la lettre.

Geschreven door SARAH SKORIC

The Invisible Woman

30/04/2014