Irrational Man

Woody Allen, bijna 80 jaar, heeft 46 films op zijn palmares, waarvan hij er geen enkele nog wil terugzien, kritisch als hij is over zijn eigen filmoeuvre, omdat hij ze “zoveel beter had kunnen maken”. Allen-bashers zullen ook zijn nieuwe film bestempelen als een 'left-over' van Match Point. Alsmaar weer dezelfde film over een oudere, getormenteerde intellectueel die jonge meisjes verovert via verbale masturbatie. Net wat de fans wél willen zien: alsmaar opnieuw een variant van die ene film.

IRRATIONAL MAN zet de trend voort van vintage Allen zoals Midnight in Paris (2011) en Blue Jasmine (2013). Ook van Magic in the Moonlight (2014), Allens vorige film met Colin Firth als de cynische magiër die het frauduleuze medium Emma Stone wil ontmaskeren. Op een bijna ambachtelijke manier blijft hij die kleine films maken in zijn lievelingssteden New York, Londen, Venetië, Barcelona en Parijs met topacteurs die bij hem mogen doen wat ze het best kunnen: acteren. Zij mogen aan de lopende band oneliners spuien. Zoals die van de cowboy-bullrider die tegen een kunstgalerijhoudster hikt: “Er is meer bullshit hier dan in mijn eigen branche!”

Het leven van een gefrustreerde professor filosofie in crisis krijgt weer zin wanneer hij via een van zijn studentes een moord beraamt. Niet zo maar een moord, maar een goede daad om een vrouw te redden van een unfaire veroordeling. Raskolnikov is niet ver weg en de categorische imperatief van Kant is zowat de rode draad in deze zwarte thriller-komedie. De rol van de nihilistische prof die lak heeft aan een zoveelste studie over Heidegger en het fascisme is Joaquin Phoenix op het lijf geschreven: de prof die hij speelt, zeker niet als Allenkloon, geen Frans existentialisme, maar wel een partijtje Russische roulette omdat de kansen zo optimaal zijn.

De vertelstem van deze nihilistische prof en impotente vrouwenjager die constant aforismen ventileert, wordt becommentarieerd door die van zijn alerte studente, ontwapenend vertolkt door de nieuwe Allenmuze: Emma Stone. The 'In' Crowd van Billy Page dient als leidmotief en zoals altijd bij Allen komen de grote levensvragen aan bod en speelt het fatum een belangrijke rol. Eigenlijk is de film een illustratie van het feit dat het juiste verjaardagsgeschenk je leven kan redden.

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

Irrational Man

05/08/2015