Isra & het magische boek

“Noemt zichzelf ‘Genie’, weet niet eens uit welk boek hij komt”, mompelt een als stoffige bibliothecaris verklede Wim Opbrouck tegen een al even stoffig, dik boek. In een bibliotheeksetting vol gelakt, krakend visgraatparket, verchroomde balkonstijlen, sepia belichting en rekken vol romans dwalen zowel Opbrouck (als Mr. Gugle, want: weet alles), de geest uit het verhaal van Aladdin (Genie) als het titelpersonage Isra rond. Niet enkel Genie is op zoek naar zijn verhaal, naar het boek waarin hij thuishoort – ook de negenjarige Isra zoekt een ingang naar de wereld van één specifiek boek, ‘Het Magische Boek’. Want enkel via dat boek kan ze Alex redden, die in het fictieve snoepkasteel van de gemene kasteeldame wordt vastgehouden. Leest dit als erg veel informatie op een erg klein aantal regels? Wel, zo is het ook met de film, al moet je ‘regels’ dan interpreteren als ‘minuten’.

Acteur/regisseur Albay (die zelf de rol van Genie vertolkt) bewijst oog te hebben voor visuele en muzikale details en creëert met succes een sprookjessetting, maar als kijker raak je nogal snel het – narratieve – spoor kwijt. Wat is dat toch met die uitdovende en telkens weer ontbrandende kaarsen? Waarom is Isra uitverkoren om Alex te redden? Wie is die man met panfluit aan de ingang van de bibliotheek (in de aftiteling “mysterieuze man” genaamd)? De uitbreiding van personages en emoties gebeurt meer horizontaal dan verticaal – eerder kwantitatief dan kwalitatief. Dat weerhoudt je er als kijker van de film écht te voelen, of mee te leven met Isra, wat topacteurs Wim Opbrouck en Sven De Ridder (als gids in het museum) helaas niet meer kunnen rechttrekken.

Jammer, want enkel de verhaallijn van bekende romanpersonages die hun boek kwijt zijn had op zich al de insteek kunnen zijn voor een volledige én razend boeiende film. Ook iets meer humor en snelheid hadden deze film snediger gemaakt, al is de scène met de taterende, felgekleurde ballenbakballen in ruzie (“ik sla je bont en blauw” –“doe maar, blauw ben ik toch al”) wel erg leuk. Een warme sprookjesfilm of “een ode aan het boek”, zoals Opbrouck het verwoordt – dat wel. Helaas met nog iets te veel gaten om je écht warm genoeg te houden.

Geschreven door SARAH SKORIC

Isra & het magische boek

09/11/2016