It Follows

Er was een tijd dat horror het genre was waarmee angry young men hun low-budget visitekaartje als filmregisseur afleverden in de hoop te worden opgepikt voor het grotere werk. Peter Jackson, Sam Raimi, Wes Craven, illustere namen die nu klinken als klokken begonnen hun carrière met gore, al dan niet ironische slasher.

Daarop volgde een episode waarin griezelfilms mainstream werden en het leek alsof men alleen nog slechte remakes van bovenstaande namen maakte, naast door Hollywood vakkundig tot formulefilms geknede box-office aspiranten. In zulke tijden van armoede doet het extra veel deugd om te worden verrast door een authentieke griezelprent die fris én retro is, herkenbaar én vernieuwend, eerlijk én akelig.

Jay’s romantische idee van een vrijpartij met haar nieuwe liefje wordt brutaal doorprikt wanneer zijn houding volledig omslaat na de daad. Hij heeft haar niet opgezadeld met een soa, maar met een vloek: ze zal worden achtervolgd door een wezen dat haar wil vermoorden en de enige manier om er vanaf te geraken is de vloek doorgeven via seks met iemand anders. Klinkt als een goedkoop alibi om een moraliserend verhaaltje over veilig vrijen aan de man te brengen? Niets is minder waar.

Natuurlijk zijn tienerangsten een onderwerp in deze trip, angsten die beklemmend materialiseren in een aftakelend Detroit waar nauwelijks volwassenen rondlopen. Tegen een dergelijke achtergrond krijg je een waar Escape from New York-effect zonder dat er één meter decor moet worden gebouwd. Carpenter kijkt trouwens wel vaker over de schouder mee, zowel in de zeer effectief aangewende widescreen als in de kale synthesizermuziek. Naar eigen zeggen liep filmmaker

David Robert Mitchell al jaren met het idee rond, ingegeven door zijn dromen, waarin hij wordt geplaagd door een slome achtervolger die hij op geen enkele manier kan afschudden. Klassieke nachtmerries dus, die hij op een razend spannende manier integreert in een strakke en bedrieglijk eenvoudige regie die zowel een ode is aan klassieke horror als een bespiegeling op volwassenwording. Als ooit iemand 'Black Hole' van Charles Burns wil verfilmen, dan hoop ik dat het Mitchell zal zijn.

Geschreven door MIK TORFS

It Follows

25/03/2015
Genre: 
Productiejaar: 
2014
Distributeur: 
A-Film

Media: