Jack en het Koekoekshart

Niet zonder reden wordt deze stilistisch opmerkelijke Frans-Belgische muzikale animatiefilm in beide landen net voor Valentijnsdag uitgebracht. JACK EN HET KOEKOEKSHART is namelijk niet echt op kleine kinderen gericht, maar wel gesneden koek voor verliefde harten die zich willen onderdompelen in een betoverend en avontuurlijk liefdessprookje.

Het is even wennen aan de groteske personages, de bizarre decors, de gezongen dialogen en de muziek die meteen een hoofdrol opeist. Maar eens de klik gemaakt naar het droomuniversum dat doet denken aan creaties van Tim Burton en Rosto, trekt het verhaal van de Schotse weesjongen je mee.

We zijn eind 19de eeuw in Edinburgh. Jack wordt op de koudste dag van het jaar geboren met een bevroren hartje. Vroedvrouw Madeleine, half heks, half dokter, vervangt het meteen door een koekoeksklok. Jack leeft, maar hij zal zich moeten hoeden voor grote emoties. Hoewel de radertjes in zijn hart daar niet tegen kunnen, is het liefde op het eerste zicht als hij het straatzangeresje Miss Acacia ontmoet. Hij zal haar volgen tot in Andalusië, daarbij geholpen door filmmagiër Georges Méliès.

Voor coregisseur Mathias Malzieu is dit de verfilming van zijn in 2007 verschenen succesrijke roman Jack et la mécanique du coeur. Hij tekende ook voor de muziek, uitgevoerd met zijn rockgroep Dionysos. De Franse producent Luc Besson (Europacorp) die de verfilmingsrechten van het boek kocht, opteerde aanvankelijk voor een poppenanimatiefilm. Het Franse bedrijf Duboi dat dit werk aanvatte, ging echter failliet. De Belgische animatiestudio Walking the Dog, befaamd voor onder meer hun werk voor “A Monster in Paris” nam de productie over, maar in plaats van poppenanimatie werd het wel volledig computeranimatie.

In de puike Vlaamse versie horen we Matteo Simoni als Jack en Belle Perez als Miss Acacia. Dat ze in de Andalusische scènes ook volop in het Spaans kon zingen, was voor la Perez mooi meegenomen. Walking the Dog (WD) nam heel het animatiewerk op zich. “Daar hebben we in onze hoofdstudio in Brussel en in de nieuwe vestiging in C-Mine Genk dertien maanden aan gewerkt met een ploeg die schommelde van 12 tot 140 man”, zei WD-baas Anton Roebben ons op de avant-première in Genk.

Geschreven door LUK MENTEN

Jack en het Koekoekshart

05/02/2014