Jack Reacher: Never Go Back

Een collega vergeleek Jack Reacher met de sequels van de Dirty Harry-reeks. Ik kan hem wel volgen: eenzelfde gevoel van seriewerk, barstensvol clichés en voorspelbaarheden, tekent ook hier de plot. In zover van een dramatisch gestuurd verhaal sprake is natuurlijk. Actie primeert, zij het echter weinig spectaculair en zonder verrassingen.

Tijdens de scènes in New Orleans moest ik onverwijld denken aan John Woos Hard Target: het betere Jean-Claude Van Damme-werk en een uitstekende actiefilm tout court. Wat niet over dit Tom Cruise-vehikel gezegd kan worden. De opening is anders veelbelovend. De eenzaat, kruisvaarder voor gerechtigheid en op eigen houtje handelende ex-militair Jack Reacher heeft net de militaire politie een handje geholpen. Zijn telefoongesprekken met majoor Susan Turner nodigen uit tot een diner. Wanneer Reacher aankomt in Washington, blijkt Turner echter achter de tralies te zitten wegens verraad. Reacher ruikt onraad en wat volgt hebt u al ettelijke malen eerder gezien. Militairen die corrupt geworden zijn, een in het zwart gestoken megaschurk die Reacher tot in de finale het vuur aan de schenen legt en als extraatje krijgt u nog de subplot van een jong meisje – ogenschijnlijk Reachers dochter – die uiteraard in levensgevaar verkeert, maar wel degelijk haar eigen boontjes dopt.

De middelmatige mise-en-scène van Edward Zwick (Glory, Legends of the Fall, The Siege, The Last Samurai, Defiance) is slaapverwekkend saai. Ook de actiescènes verraden de hand van een studioregisseur zonder persoonlijkheid en visie. Dan was de regie van Christopher McQuarrie (scenarist van The Usual Suspects en regisseur van The Way of the Gun en Mission Impossible – Rogue Nation) voor Jack Reacher (2012) stukken opwindender. Jammer, want wat op de start van een leuke franchise leek, krijgt door deze seriewerkbehandeling en de uiterst magere samenzweringsplot een ferme deuk.

Cruise zal er niet wakker van liggen, de film brengt gegarandeerd zijn onkosten op en een derde deel komt er hoogstwaarschijnlijk zo aan. De Jack Reacher-thrillers van de Britse auteur Lee Child (nom de plume van Jim Grant) beslaan voorlopig eenentwintig delen. Keuze genoeg dus.

Jack Reacher: Never Go Back

09/11/2016
2016