Jack Ryan: Shadow Recruit

Met het oog op de 450ste verjaardag van William Shakespeare filmde The Avengers-regisseur Joss Whedon in zijn eigen huis en zonder bekende sterren het intimistische Much Ado About Nothing. En wat doet Shakespearekenner Kenneth Branagh? Hij maakt een spectaculaire blockbuster, niet over de Bard, maar over de superintelligente CIA-agent Jack Ryan, in 1984 gecreëerd door Tom Clancy, met negen romans en vier films als resultaat.

Omdat Tom Clancy’s werk, zoals dat van Ian Fleming, niet onuitputtelijk is, heeft Branagh zijn film niet gebaseerd op een roman van Clancy, maar slechts op het personage, vertolkt door Chris-kapitein Kirk-Pine. Moet kunnen. Ook de Bard pikte als de raven en droomde, zoals Shylock, al eens over “money bags”. Maar moet een Brits cineast nu per se zijn hele film volstouwen met Amerikaans hoera-patriottisme? Dat president Ronald Reagan ooit eens een oorlogszuchtig ideetje lanceerde tijdens een microfoontest, tot daar toe, maar een Noord-Ierse Bardologist?

Ik wil gerust geloven dat Thor met zijn loodzware hamer zijn doel nooit mist. Maar ik weiger te geloven dat Jack Ryan met een gebroken rug nog snel twee soldaten uit een helikoptercrash redt, bliksemsnel revalideert, vlug de vrouwelijke dokter van dienst versiert, en tenslotte allerlei halsbrekende operaties binnen de klassieke tijdslimiet vlekkeloos afrondt. Zo komt hij tot de conclusie dat niet de Lehman Brothers, maar wel een Russische snoodaard (Kenneth Branagh zelf) de oorzaak is van alle economische miserie op deze aardkloot.

Toegegeven: de vijand is niet bijster slim. “Politie” spellen kunnen de Russen nog net, maar de verf op de valse politiewagen loopt direct uit. Zelfs de Britse Keira Knightley met een fake Amerikaans accent legt de Russische veiligheidsdienst in de luren. Om je reis naar Sotsji direct te annuleren! Maar goed: het is allemaal flitsend gemonteerd en niet bedoeld als een filosofisch traktaat over de financiële crisis. Moet kunnen. Zolang Kevin Kostner in de laatste beelden maar niet toegeeft dat hij valt voor de boyscoutlook van Chris Pine. Bah! In 2013 speelde Branagh nog Macbeth voor de National Theatre. Hoe zou die het verhaal van JACK RYAN: SHADOW RECRUIT samenvatten? “A tale, told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.”

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

Jack Ryan: Shadow Recruit

29/01/2014