Jackie

De pronte dames Sofie en Daan zijn dan wel een tweeling – “met tien minuten verschil” zo wil de oudste, Sofie, dat wel eens te pas en te onpas benadrukken, ze zijn nu volwassen, maar nog even verschillend qua karakter als qua uiterlijk: Sofie (een stijfdeftige Carice van Houten) is zwart van haar, Daan (losbol Jelta van Houten) is blond als een blonde Hollandse schone.

Ogenschijnlijk leiden ze een gelukkig leventje - druk,druk,druk… zo hoort dat vandaag -  en ze hebben …twee vaders. Dat doorbreekt alvast het oeroude cliché. En dan verneemt het tweetal na 30 jaar dat hun biologische moeder, draagmoeder Jackie, een verlopen hippiemeisje allicht, in de States contact met hen zoekt want ze is in de problemen geraakt. Daan wil spoorslags vertrekken, Sofie houdt zo lang mogelijk de boot af: haar baan!

Maar plotseling bevinden ze zich toch in Santa Fe. In de blakende zon. En met Jackie die niet alleen nukkig en eigenzinnig is maar ook nog eens nors en zeker niet meewerkt. Zo begint JACKIE van de Nederlandse Antoinette Loft Beumer. Het spreekt bijna voor zich dat de onverwachte reis van de meisjes evolueert naar een trip vol amusante (!) verrassingen. JACKIE is een onvervalste road movie want de jonge vrouwen zullen na deze avontuurlijke reis niet meer hetzelfde zijn. Gelouterd en meer volwassen? Zo laten we hopen tenminste!

JACKIE zet ongeveer alle clichés en stereotypes op een rijtje en haalt op die manier de angel uit het hele verhaal. Nu drijft de film op een quasi onherkennelijke Holly Hunter (als Jackie, al ontkent zij met zoveel woorden hun moeder te zijn…) en op een gimmick; de tweeling wordt namelijk gespeeld door de zusjes Carice (beroemd dankzij menige film, van Minoes tot Zwartboek) & Jelka van Houten, ook bekend van de bühne want gelauwerde zangeres (zoals trouwens in de film te horen is). Maar leven doet de film niet echt. En warm krijg je het er ook niet van. Jammer toch.

Geschreven door FREDDY SARTOR

Jackie

10/05/2012