Jason Bourne

MATT DAMON kondigde in 2007 bij The Bourne Ultimatum - het toenmalige sluitstuk van de Bourne-trilogie - aan dat hij geen plannen had om ooit nog in de huid van actieheld Jason Bourne te kruipen. Hij liet wel de deur op een kier door te zeggen dat hij misschien nog te overhalen was als zijn favoriete filmer Paul Greengrass opnieuw in de regiestoel zou plaatsnemen. Die laatste stortte zich daarna op Green Zone (tevens met Damon in de hoofdrol) en op het kapersdrama Captain Philips. Jeremy Renner draafde op zijn beurt aan in het op gemengde gevoelens onthaalde The Bourne Legacy (2012) en dat was dat. Tot Greengrass vorig jaar ineens aankondigde dat hij niet alleen de nieuwe JASON BOURNE ging regisseren, maar ook – en dat was nieuw binnen de franchise – mee in zou staan voor het scenario. Resultaat: Matt Damon verschijnt opnieuw ten tonele in de titelrol. De antiheld leidt inmiddels een teruggetrokken bestaan en houdt zich het liefst gedeisd nu hij genezen is van zijn geheugenverlies. Handlanger Nicky Stiles haalt Bourne echter uit zijn isolement wanneer ze tijdens het inbreken in de servers van de CIA info over het verleden van Bourne en diens vader ontdekt. Zo komt Bourne onder de aandacht van CIA-directeur Robert Dewey, die uiteindelijk een ware klopjacht op poten zet. Dat vertaalt zich zoals vanouds in stevig knokwerk, woeste achtervolgingen in voertuigen op twee en vier wielen, knallende aanrijdingen en rookverspreidende explosies. Greengrass penetreert wederom de actie met zijn handheld camera’s in kenmerkende pseudodocumentairestijl, en drijft het adrenalineniveau vakkundig op. Zijn meeslepende visuele vakmanschap contrasteert sterk met het redelijk oppervlakkige verhaal, waarbij samenzweringen en spionage clichématig de toon dicteren. Neemt niet weg dat JASON BOURNE perfect te pruimen valt voor wie op zoek is naar een overrompelende achtbaanrit, waarbij het visuele vuurwerk gelanceerd wordt via ambachtelijk filmwerk, dat mijlenver uit de buurt blijft van het meer dan vaak leeghoofdige CGI-gegoochel waar menig Hollywood-spektakel zich vandaag aan bezondigt. Stopt deze hedendaagse James Bond-variant na dit filmdeel? Gezien de openingen die aan het einde van de film voorradig zijn, durven we dat – tot spijt van wie het benijdt – ten zeerste betwijfelen.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Jason Bourne

10/08/2016