Jobs

Voor de een is wijlen Steve Jobs een held, voor de andere een genadeloos zakenman. In JOBS is hij het allemaal. The Social Network, een film over die andere tech guru Mark Zuckerberg, toonde reeds dat complexe geeks een ideaal fundament voor succesvolle biopics vormen. Jobs bewees tijdens zijn leven dat er voor succes toch meer nodig is dan alleen maar een sterke basis, namelijk een goed product. Wat is dat goed product? De iPod, een muziekspeler voor het hart, die de grijzende Jobs in 2001 voorstelt tijdens een bijeenkomst van Apple-personeelsleden.

Althans, dat product pikt de debuterende scenarist Matt Whiteley eruit om Jobs' verhaal mee te beginnen én te eindigen. Een opmerkelijke keuze. Meer ervaren schrijvers zouden zich immers al snel laten verleiden om de film dramatisch op te hangen aan de laatste, door kanker gedomineerde, jaren van het genie. Wanneer de film na de openingsscène bijna 30 jaar terug in de tijd gaat, worden de moedige keuzes geruild voor oppervlakkigheid. Zo is de blootvoetse drop-out Steve behalve zijn grijze haren ook zijn diepgang verloren. De weinige aandacht die aan zijn privéleven en motieven wordt besteed, geeft wel snelheid aan het verhaal maar doet ook de geloofwaardigheid slinken. Hoe kan Jobs in 1976 het vaderschap van zijn dochter Lisa nog ontkennen terwijl hij zich een goed decennium later - of 45 minuten in de film – heeft ontpopt tot liefhebbende familieman, zonder één woord uitleg?

Wat de film mist aan overtuigingskracht wordt gelukkig rechtgehouden door het levensverhaal van Jobs . Een en ander is interessant genoeg om te blijven boeien, ook in JOBS. Aan de ene kant zet dit de gemiste kans in de verf omdat een schrijver zoals Aaron Sorkin, scenarist van de Mark Zuckerberg-biografie, meer kleur en vernuft aan de film had kunnen inlassen. Aan de andere kant krijgen nu Ashton Kutcher en Josh Gad de gelegenheid om smaak toe te voegen aan het zoutloze scenario. Niet dat het hen altijd lukt, maar de coming-of-age van Kutcher tot serieus acteur kan geen kwaad voor de toekomst. Doordat The Social Network de lat zo hoog legde, is JOBS niet het verhoopte portret van 's werelds bekendste CEO geworden. Maar de goesting om ergens in een kleine garage de wereld te verbeteren, wakkert JOBS wel aan. Een hoopvolle boodschap in crisistijden.

Geschreven door JOHANNES DE BREUKER

Jobs

04/09/2013