John Wick 2

Behoorlijk enthousiast waren ze, het Amerikaanse journaille, toen ze in 2014 het brutale en groteske wraakverhaal 'John Wick' voorgeschoteld kregen. Hevig inspiratie puttend uit het werk van regisseurs zoals John Woo en Tsui Hark, uit spaghettiwesterns, Hong Kong-actiecinema en martial arts, schoot Keanu Reeves zich in een doldwaze rit van anderhalf uur een weg richting de eindtitels. Diepgang viel er niet te bespeuren, maar het was wel een opwindende adrenalinestoot die nooit verveelde en die met een uitgekiende choreografie het geweld esthetiseerde als ware het een dansvoorstelling, zonder van de film een meesterwerk te willen maken.

Het flinterdunne verhaaltje van een beruchte huurmoordenaar die zijn leven vol geweld afgezworen had, maar tijdens het rouwproces na de dood van zijn vrouw weer het wereldje ingeleid wordt nadat enkele boefjes met hoge connecties zijn auto stelen en zijn puppy afslachten, was (net) genoeg kapstok om de film aan op te hangen. Nooit subtiel, maar wel steeds entertainend. Een amusant B-filmtussendoortje, met excellente resultaten aan de box office. Dus wilden de producenten nog wel eens langs de kassa passeren. En zie daar JOHN WICK 2. Uiteraard respecteert die het bij uitstek Amerikaanse adagium bigger, better, longer, etc. De sequel bevat nog meer geweld dat nog meer over de top gaat, er vallen nog meer spectaculaire doden te betreuren, en de film klokt nu af op zo’n twee uur. En in Amerika worden Wicks spectaculaire maar oppervlakkige exploten helemaal bedolven onder de superlatieven.

JOHN WICK 2 is vooral meer van hetzelfde, maar zonder het eerdere verrassingseffect en alles in een vermoeiend overtreffende trap. Het extra halfuur wordt vooral aangewend voor nog meer actiesequenties, en het overkoepelende verhaal is ditmaal volledig verwaarloosbaar: John Wick wil na zijn geslaagde wraakactie uit de eerste film opnieuw de draad van zijn pensioen oppikken, maar wordt gerekruteerd door de gangster Santino D’Antonio om een schijnbaar onmogelijke opdracht te vervullen. Wick kan daar niet onderuit, omdat hij jaren geleden de hulp heeft ingeroepen van D’Antonio en bij wijze van onbreekbare bloedeed nu verplicht is hem te helpen. Het razend spannende kat-en-muisspel aan het einde in het spiegelpaleis is fantastisch, maar voor de rest geldt vooral dat less is more.

Geschreven door NIELS LAVEREN

John Wick 2

22/02/2017