John Wick 2

Behoorlijk enthousiast waren ze, het Amerikaanse journaille, toen ze in 2014 het groteske wraakverhaal  van John Wick voorgeschoteld kregen. Inspiratie puttend uit het werk van John Woo en Tsui Hark, zorgde Chad Stahelski voor een opwindende adrenalinestoot.

In John Wick schoot Keanu Reeves zich in een doldwaze rit van anderhalf uur een weg richting de eindtitels. Diepgang viel er niet te bespeuren, maar de actieketen verveelde geen moment. Stahelski esthetiseerde met een uitgekiende choreografie het geweld als ware het een dansvoorstelling, zonder van de film een meesterwerk te willen maken.

Het flinterdunne verhaaltje was (net) genoeg kapstok om de actie aan op te hangen: een beruchte huurmoordenaar zweert zijn leven vol geweld af, maar belandt na de dood van zijn vrouw weer in het wereldje wanneer enkele boefjes met connecties zijn auto stelen en zijn puppy afslachten. Het geheel wordt nooit subtiel, maar is wel steeds entertainend. Een amusant B-filmtussendoortje, met excellente resultaten aan de box office. Dus wilden de producenten nog wel eens langs de kassa passeren. En zie daar JOHN WICK 2. Uiteraard respecteert die het bij uitstek Amerikaanse adagium harder, better, faster, etcetera. De sequel bevat nóg meer geweld dat nóg meer over de top gaat, er vallen nóg meer spectaculaire doden te betreuren, en de film klokt nu af op zo’n twee uur. En in Amerika worden Wicks spectaculaire maar oppervlakkige exploten helemaal bedolven onder de superlatieven.

JOHN WICK 2 is vooral meer van hetzelfde, maar zonder het eerdere verrassingseffect en alles in een vermoeiend overtreffende trap. Het extra halfuur wordt vooral aangewend voor nog meer actiesequenties en het overkoepelende verhaal is ditmaal volledig verwaarloosbaar: John Wick wil na zijn geslaagde wraakactie uit de eerste film opnieuw de draad van zijn pensioen oppikken, maar wordt gerekruteerd door de gangster Santino D’Antonio om een schijnbaar onmogelijke opdracht te vervullen. Wick kan daar niet onderuit, omdat hij jaren geleden de hulp heeft ingeroepen van D’Antonio en bij wijze van onbreekbare bloedeed nu verplicht is hem te helpen. Het razend spannende kat-en-muisspel aan het einde in het spiegelpaleis is fantastisch, maar voor de rest geldt vooral less is more.

Geschreven door NIELS LAVEREN

John Wick 2

22/02/2017