John Wick: Chapter 3 - Parabellum

De eerste John Wick kostte naar verluidt 20 miljoen dollar en bracht wereldwijd 88,8 miljoen op. PARABELLUM rijfde wereldwijd tijdens zijn openingsweekend alleen al 93,307,570 dollar binnen. Vanwaar dit gigantische succes?

Het verhaal van John Wick speelt zich af binnen de zogenaamde High Table, een organisatie van huurmoordenaars. Zoiets als Assassin’s Creed, maar dan volledig gesitueerd in de hedendaagse tijd. John Wick (stoïcijns vertolkt door Keanu Reeves) leeft na de dood van zijn echtgenote teruggetrokken. Hij is tevens een ‘gepensioneerde’ huurmoordenaar die vergezeld van zijn trouwe viervoeter (een aandenken aan zijn vrouw) rondjes rijdt in zijn Ford Mustang Mach 1. Laten die twee bezittingen nu net de aanleiding zijn van al de actie, al de vernieling en alle verbeten duels die de (voorlopig) drie delen van de John Wick-sage kenmerken.

Nadat Wick wraak heeft genomen op de moordenaars van zijn hondje in John Wick (2014) en in John Wick 2 (2017) de wetten van de moordenaarsorganisatie overtrad door een maffialid te doden in hotel Continental (waar er volgens de regels van het spel niet gemoord mag worden), krijgt hij een uur de tijd om zich voor te bereiden op een wereldwijde klopjacht. Wick werd namelijk geëxcommuniceerd en de prijs op zijn hoofd bedraagt 14 miljoen dollar. Hoe John Wick van zich afbijt en de ettelijke moordenaars van zich afschudt of naar de eeuwige jachtvelden zendt, is het onderwerp van deze nieuwe sequel.

Dit derde deel is op dezelfde leest geschoeid als de vorige delen. Het script van Derek Kolstad is niet meer dan een kapstok voor een opeenvolging van adembenemende, spectaculaire actie- en gevechtsscènes. Regisseur Chad Stahelski (met wie Reeves samenwerkte in The Matrix-trilogie) verklaart de mosterd voor deze neonoir actiereeks gehaald te hebben bij martialartsfilms uit Hongkong, spaghettiwesterns (Sergio Leone’s The Good, the Bad and the Ugly in het bijzonder) en films zoals Point Blank (John Boorman), The Killer (John Woo), The Vengeance Trilogy (Park Chan-wook) en Le samouraï (Jean-Pierre Melville).

De gevechtschoreografieën zijn dan ook dé aantrekkingspool van deze franchise. Razend inventief, met gevoel voor ruimte en tijd in beeld gebracht (sommige choreografieën duren net lang genoeg om niet vervelend te worden) en steeds immens gevarieerd, totaal over the top, uitgesproken sensationeel, bijzonder stijlvol, hondsbrutaal en meeslepend. JOHN WICK lijkt het soort genrecinema dat zich hoofdzakelijk aandient voor de liefhebbers van stevige en gebalde actie. Niets is minder waar. Uiteraard is dit zuivere genrecinema, maar regie en choreografieën brengen dermate een ode aan het genre en de cinema in het algemeen dat elke verknochte filmfan erin kan opgaan.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

John Wick: Chapter 3 - Parabellum

22/05/2019