Julieta

Was Pedro Almodóvar, een van Spanjes succesvolste exportproducten, na minder geslaagde (La piel que habito) en ronduit rampzalige (Los amantes pasajeros) films op zoek naar nieuwe inspiratie? Het hoeft niet te verbazen dat hij nu andermans werk verfilmt, want hij maakte eerder al een uitstapje naar de Angelsaksische literatuur met de Ruth Rendell-adaptatie Carne trémula. Voor JULIETA baseerde hij zich op drie verhalen van de Canadese Nobelprijswinnaar Alice Munro.

Julieta stuit op een jeugdvriendin van haar enige dochter, met wie ze al jaren geen contact meer heeft. Door de toevallige ontmoeting gaat ze nadenken over hoe het zo ver is kunnen komen. Via een ingenieuze flashbackstructuur keren we samen met haar terug naar de geesten van het verleden. Zoals wel vaker bij Almodóvar gaat het om een verhaal dat generaties en locaties omspant en waarbij de grote emoties niet uit de weg worden gegaan. Moeder en dochter lijken meer op elkaar dan ze wel denken in een plot die meandert tussen Madrid, Galicië, Andalusië, de Pyreneeën en Zwitserland.

Op vormelijk vlak wisselen indringende close-ups van vrouwengezichten af met strakke composities die wel symbolistische schilderijen lijken. Daarnaast vallen ook de primaire kleuren en fetisjistische aandacht voor kleding en binnenhuisinrichting op. Jean-Claude Larrieu, de vaste DOP van Isabel Coixet (Endless Night, Elegy, My Life without Me) voegt zich naadloos in het Almodóvaruniversum. Tussen de bedrijven door strooit de cineast ook kwistig met verwijzingen naar bevriende en bewonderde kunstenaars. Maar de oogverblindend mooie vormgeving wordt nooit decoratief en blijft altijd in dienst staan van personages en verhaal – de stilistische exuberantie uit zijn begindagen behoort definitief tot het verleden.

De alomtegenwoordige muziek van Alberto Iglesias laveert tussen wanhopige romantiek en een sfeervol jazzy idioom. In de mooi uitgebalanceerde cast wisselen vertrouwde Almodóvargezichten (Darío Grandinetti, Rossy de Palma) af met nieuwkomers als Emma Suárez (vooral bekend uit de vroege films van Julio Medem) en de bevallige Adriana Ugarte. Let ook op een cameo van broer-producer Agustín als treinconducteur. Benieuwd of Almodóvar met JULIETA, dat tot zijn allerbeste werk behoort, de langverwachte Gouden Palm wint.

Julieta

18/05/2016
2016