Kidnapping Freddy Heineken

Moge je diepste verlangen nooit in vervulling gaan. Zo kun je KIDNAPPING FREDDY HEINEKEN samenvatten, het relaas van de ontvoering in 1983 van brouwerijmagnaat Freddy Heineken. Het verhaal werd in 2011 al een eerste maal verfilmd onder de titel De Heineken-ontvoering, met onder anderen Rutger Hauer. In de nieuwe, Engelstalige versie wordt veel nadruk gelegd op het feit dat het plan uitging van een groep hechte vrienden die door de hele onderneming onherroepelijk uiteenviel. Een stelletje berooide bouwaannemers wil een rijke vis aan de haak slaan om voorgoed uit de financiële zorgen te zijn. Ze doen zich voor als geharde criminelen, maar de situatie groeit hen al snel boven het hoofd en op het einde blijven ze gebroken achter.

Een en ander is gebaseerd op een boek van de Nederlandse misdaadjournalist Peter R. de Vries, die nauw bij de verfilming was betrokken. En dat is eraan te merken, want in hun betrachting om toch vooral trouw te blijven aan de feiten vergalopperen de filmmakers zich. Filmregisseur Daniel Alfredson tekende eerder al voor deel 2 en 3 van de oorspronkelijke, Zweedse Millennium-trilogie (The Girl who Played with Fire, The Girl who Kicked the Hornets' Nest). Het moet gezegd dat hij de opeenvolging van gebeurtenissen vinnig en met vaart in beeld brengt.

KIDNAPPING FREDDY HEINEKEN is spannend, soms zenuwslopend spannend, maar daar blijft het jammer genoeg bij. Alles is nerveus aan deze verfilming, van de springerige camera via de gefragmenteerde montage tot de clichématige muziek met gierende elektrische gitaren. Voor het ‘realistische’ effect is de hele film in foeilelijk vaalbruin en -grijs gehuld. Erger is dat inhoudelijke coherentie vaak ver te zoeken is. Het mag dan onzinnig zijn om dit oer-Nederlandse verhaal in het Engels te verfilmen, dat kunnen we nog afdoen als een veelgebruikte narratieve conventie. Maar dat de acteurs met verschillende accenten praten (Brits, Australisch, Hollands) is bepaald potsierlijk.

Anthony Hopkins maakt een goede beurt als de titelheld, maar krijgt te weinig schermtijd en blijft zo dramatisch onderbenut. Deze deels in België gedraaide film blijkt uiteindelijk niet meer dan een routineuze thriller, waarin niets te beleven valt dat je niet al ontelbare keren in andere (en betere) films hebt gezien.

Kidnapping Freddy Heineken

17/06/2015
2015