The Killing of a Sacred Deer

Als het niet zo’n onmogelijke tongbreker was, kon de culturele wereld zich opmaken om een nieuw adjectief te verwelkomen: lanthimosiaans.

Dogtooth was zijn oefening om de karakterisering van ontspoorde karakters in een disfunctioneel gezin in de vingers te krijgen, The Lobster een zoektocht naar de aanvaardbare grenzen van absurde verhaallijnen. Door beide elementen te verenigen in een strak verteld verhaal komt Yorgos Lanthimos’ filmtaal tot volle bloei, met overdonderend resultaat. Een zodanig herkenbare taal, dat we die we na vijf langspeelfilms zonder meer lanthimosiaans zouden kunnen noemen.

Hartchirurg Steven (Colin Farrell) leeft het perfecte leven: hij heeft een vrouw, twee kinderen en een bevredigende carrière. De rigide, lichtjes neurotische wijze waarop de gezinsleden met elkaar omgaan en die culmineert in de slaapkamer bij het seksspelletje ‘volledige anesthesie’ weegt niet op tegen de oprechte liefde van alle gezinsleden voor elkaar. We volgen dan ook met enige nieuwsgierigheid de regelmatige afspraakjes van Steven met de 16-jarige Martin. Al snel kunnen we seksuele interesse of een overblijfsel uit een vorig liefdesleven uitsluiten en ook al voelen we dat de chirug niet 100% comfortabel is bij het contact, hij nodigt de jongeman thuis uit en accepteert een uitnodiging in omgekeerde richting. Achter deze bedrieglijke routine wordt een gevoel van dreiging voelbaar en daarvoor moet de regisseur weinig meer doen dan zichzelf zijn: begeleid door unheimliche soundscapes bewegen de personages zich voort als astronauten in de ruimte – traag en omzichtig. De verwachte kentering komt er wanneer Martin, die wegens zijn opdringerige gedrag steeds meer op afstand gehouden wordt, een moordzuchtige bedreiging uit aan het adres van zijn ersatzvader. Hoe ongevaarlijk de jongeman er ook uitziet, hij blijkt over voodooachtige kwaliteiten te beschikken die het gezin naar de afgrond dreigen te leiden – tenzij de pater familias een offer brengt. Een offer uit het verhaal van Euripides, waarin Artemis van Agamemnon eist dat hij zijn dochter offert – en die aldus de fimtitel verklaart.

Het paranoïde drama ontwikkelt zich op een manier waarbij De Palma en Polanski nooit ver weg zijn, al zijn beiden altijd Hollywoodiaanser van aanpak geweest, wat zich uitte in een klassieke versnelling in de finale van hun films. Lanthimos volhardt in de zenuwslopende low profile-aanpak tot het bittere eind. Hij laat onwaarschijnlijk veel vragen onbeantwoord, terwijl hij op andere vlakken hints en verwijzingen rondstrooit die we vaak pas na verloop van tijd oppikken. Elk woord en elk gebaar van Martin blijkt even betekenisvol te zijn als de terloopse verwijzingen naar het vroegere drankmisbruik van Steven. Al worden bovennatuurlijke toestanden door de protagonisten (niet toevallig wetenschappers) zonder meer geaccepteerd. Wat bij andere filmmakers tot verwarring zou leiden, wordt door Lanthimos met een dusdanige trefzekerheid gebracht dat we simpelweg weten dat het zo moet. Enkel de allergrootsten slagen erin hun publiek feilloos op sleeptouw te nemen bij het creëren van een universum waarin eigen regels gelden. Hierbij kan de Griekse regisseur rekenen op een crème van een ploeg. Het belaagde koppel herinnert ons aan Kubricks Eyes Wide Shut: zoals een briljante Nicole Kidman toen een opvallend sterke Tom Cruise overklaste, doet zij nu hetzelfde met Colin Farrell. Dé verrassing is echter de jonge Ierse acteur Barry Keoghan. Hij evoceert de onderhuidse dreiging van Martin met zoveel gemak dat je hem liever niet met je dochter ziet thuiskomen. Lanthimos’ volgende film is al in postproductie, laten we hopen dat dit hoge tempo het resultaat is van zijn eigen besef van een volgroeide genialiteit.

Vertoningen: cinenews.be.

Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

The Killing of a Sacred Deer

01/11/2017
2017