Kingsman: The Golden Circle

Twee jaar nadat scenarist-regisseur Matthew Vaughn met 'Kingsman: The Secret Service' een flitsend stijlvolle filmconcurrent voor James Bond (ten tijde van Roger Moore) naar de zalen bracht, gooit hij vandaag een sequel voor de ogen van datzelfde bioscooppubliek.

Het scenario van KINGSMAN: THE GOLDEN CIRCLE pikt verder in op de zes episodes tellende gelijknamige stripreeks, die - tot voor de vorige film - bij ons nauwelijks bekendheid genoot. Eggsy is ondertussen uitgegroeid tot een volbloed geheimagent die de plaats van Harry Hart binnen de organisatie heeft ingenomen. De poppen gaan stevig aan het dansen wanneer Eggsy in een hinderlaag gelokt wordt door Charlie Hesketh, een oude bekende die nu door het leven gaat met een gevaarlijke bionische arm. Meteen het begin van een filmische roetsjbaan boordevol achtervolgingen, dodelijke verwikkelingen, de terugkeer van Harry Hart, een Amerikaanse uitstap, absurde gadgets, explosies en dolle knok- en lassopartijen. Aartsrivaal van dienst ditmaal is Poppy Adams (Julianne Moore), die een wereldwijd geheim drugskartel (The Golden Circle) aanvoert en de Kingsman voor eens en voor altijd van de kaart wil vegen. Ze resideert in een tot de tanden bewapend privélandgoed (Poppy Land), beschikt over robothonden, heeft kannibalistische neigingen en bovenal een megalomaan persoonlijkheidscomplex.

THE GOLDEN CIRCLE wil graag de overtreffende trap van de vorige prent zijn. Dat zorgt ervoor dat het filmspektakel nu iets te bombastisch domineert over het bovendien te veel zijstappen nemende en soms vaart missende verhaal. Bijkomend probleem vormt de overdaad in sneltempo passerende ludieke personages, vertolkt door onder meer Halle Berry, Channing Tatum, Jeff Bridges en zelfs een ontvoerde Sir Elton John. Dat neemt niet weg dat THE GOLDEN CIRCLE entertaint, maar het frisse verrassingseffect van de vorige film is platgeslagen. Een derde episode binnen deze filmserie zou van overdadig absurdisme getuigen. Maar in tijden van acute sequelitis kijken we vandaag van niets meer op …

Vertoningen: cinenews.be.

Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar [email protected], te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Kingsman: The Golden Circle

28/09/2017