Kingsman: The Secret Service

Matthew Vaughn oogstte als producent aan de zijde van boezemvriend Guy Ritchie behoorlijk wat succes met de misdaadkomedies Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch. Nadien zou hij zich ontpoppen tot een technisch onderlegde regisseur met Layer Cake (2004), Stardust (2007) en Kick-Ass (2010).

Vaughn werd daarna gevraagd om ook X-Men: First Class in te blikken, en werkte ook mee aan het scenario. In KINGSMAN: THE SECRET SERVICE bundelt hij al zijn filmervaring en technische kennis, en levert een flitsend en strak georkestreerd actiespektakel af. Het scenario is gebaseerd op een zes episodes tellende stripreeks, die – tot voor deze film – bij ons nauwelijks bekendheid genoot.

Het verhaal draait om geheimagent Harry Hart, die voor de Britse inlichtingendienst allerlei dubieuze klusjes opknapt. Wanneer hij samen met zijn team een gekidnapte professor tracht te bevrijden, laat een van zijn collega's het leven, waardoor er een vacature vrijkomt. Hij krijgt enige tijd later een telefoontje van Eggsy, de aan lager wal geraakte zoon van een andere collega die jaren geleden tijdens de dienst omkwam. Hart besluit Eggsy samen met een aantal andere rekruten klaar te stomen voor een carrière bij de geheime dienst.

Het wordt een loodzware beproeving, gevuld met fysieke uitdagingen, medische tests en psychologische spelletjes. Net zolang tot er nog maar één kandidaat overblijft. Intussen dienen er ook nog even slinkse misdrijven te worden opgelost. De film moet het niet hebben van een diepzinnig gegeven – ook al klopt dat binnen de realiteit van de film quasi overal – maar vooral van zijn looks. Vaughn en zijn team leveren creatief oogsnoep van de bovenste plank.

Van de explosieve begingeneriek naar de in minuscule slow motion in beeld gebrachte acrobatische vechtscènes, en dan weer dynamisch versnellende actiebeelden: alles is subliem in balans, werkt organisch en komt nergens geforceerd over. Alsof James Bond in een wilde rollercoaster heeft plaatsgenomen, die onverwachte kolkende bochten en loopings maakt.

Colin Firth is geweldig als gemanierde maar dodelijke gentleman – hij deed in de film trouwens de meeste stunts zélf. Fijne bijrollen zijn weggelegd voor Samuel L. Jackson, Michael Caine en Mark Hamill. Verplicht kijkvoer voor liefhebbers van clevere spektakelfilms ...

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Kingsman: The Secret Service

18/02/2015