Kleine Nicolaas gaat op vakantie

Een typische grote vakantiefilm is KLEINE NICOLAAS GAAT OP VAKANTIE (Les vacances du petit Nicolas) van Laurent Tirard. Voor de tweede maal heeft hij de dolle fratsen van René Goscinny en Jean-Jacques Sempé’s ’Petit Nicolas’ verfilmd. Vijf jaar geleden werd Le Petit Nicolas goed onthaald, door het publiek zelfs heel erg goed want Le Petit Nicolas bleek een kassakraker.  Tirard was erin geslaagd om  de sfeer van de geïllustreerde boeken knap naar het grote scherm te vertalen en maakte een film die zowel kinderen als volwassen konden bekoren en smaken.

Anno 2014 wil hij dat succes nog eens overdoen, weliswaar met een andere Nicolas. En wat blijkt? Mathéo Boisselier zet de ondeugende jongen in het rode truitje minstens even goed neer als zijn voorganger Maxime Godart, die voor de rol te oud geworden was. De bekende Frans e acteurs, de komiek Kad Bienvenue chez les Ch’tis Merad en Valérie Les visiteurs Lemercier keren wel terug als de anonieme ouders die zich niet bewust zijn van het kattenkwaad dat Nicolas dag in dag uit uithaalt en hun eigen parallelle avonturen beleven.

Het is zomervakantie en dat betekent dat Nicolas met zijn ouders en grootmoeder naar zee trekt. Zijn vriendinnetje kan niet mee, maar hij belooft haar elke dag te schrijven. Aan de kust leert hij al gauw nieuwe vrienden kennen: een veelvraat die letterlijk alles eet, een op de zenuwen werkende weetal, een Brit met een grappig accent… én een meisje dat hem overal op de voet volgt, hem op de hielen zit als het ware, wat Nicolas aanvankelijk helemaal niet leuk vindt. En dan is er ook nog een excentrieke Italiaanse filmmaker die het hele strand met zijn opnames verstoort, de vader van Nicolas die bezorgd is of het vakantiekaartje dat hij naar zijn baas stuurde wel goed genoeg was… Hoe dan ook Nicolas en zijn vrienden beleven de tijd van hun leven.

KLEINE NICOLAAS GAAT OP VAKANTIE is een familiefilm in de beste traditie van het woord. De sets en kostuums baden in een retrosfeer, zijn nog kleurrijker dan in de vorige film, terwijl de soundtrack voor een ironische ondertoon zorgt. De guitige grappen van Nicolas, die zich op een jong publiek richten, worden afgewisseld met volwassen thema’s zoals ontrouw, jaloezie en haantjesgedrag. Of de jongsten elke grap zullen begrijpen, is nog maar de vraag, maar de zomerse kinderkomedie is zeker entertainend genoeg om ook hen aan te spreken.

Geschreven door WOUTER SPILLEBEEN

Kleine Nicolaas gaat op vakantie

09/07/2014