Knight of Cups

De mens vandaag is de weg kwijt. Aldus Terrence Malick. Samen met de virtuoze familiefilm The Tree of Life en de meesterlijke meditatie To the Wonder maakt KNIGHT OF CUPS deel uit van een visionaire trilogie over de liefde, over spiritualiteit én over de pelgrimstatus van de vader, de man, de broer. Elk luik is een love song én een gospel. Aangestuurd door de prachtige klassieke muziek vooral is ook KNIGHT OF CUPS eens te meer een inspirerende queeste naar spiritualiteit in de christelijke traditie.

De titel van de film verwijst naar de Bekers Ridder, een van de vier Ridders van het tarot(kaart)spel: de Ridder die na een gevaarlijke reis in een gewenst land arriveert. En refereert ook aan het in de film geciteerde sprookje waarin een jonge prins, door zijn vader op pad gestuurd om een parel te vinden, onderweg wordt afgeleid, vergeet wie hij is en in een diepe slaag wegglijdt. De prins in KNIGHT OF CUPS heet Rick, een scenarioschrijver in Hollywood, een romanticus en een avonturier, maar ook een getormenteerde ziel op zoek naar de zin van zijn leven.

Op zijn reis, veeleer een zwerftocht, in hoofdstukjes opgedeeld met titels zoals 'De toren', 'De hogepriesteres', 'De dood', 'Vrijheid', ontmoet hij mensen, anoniem, ontdekt de pure schoonheid maar ook de schoonheid van lelijkheid en van banaliteit, heeft kortstondige flirts met beeldschone vrouwen, momenten van vluchtige aanrakingen. En wordt ook nog eens geplaagd door herinneringen aan de gespannen relatie met zijn vader en aan zijn broer, opgejaagd als ze allemaal worden door de dood van een andere broer Billy. Vertwijfeld poogt hij als een dolende, slaapdronken reiziger oppervlakkigheid uit zijn wereld te bannen, te verdringen om het juiste levenspad te vinden, wie weet wel de parel.

In Malicks heel eigen filmstijl – met dank aan zijn begenadigde DoP Emmanuel Lubezki – dansen ook nu weer mozaïsche beelden in een adembenemende choreografie; zijn feilloze regie pikt impressies op, capteert emoties. De filmmaker laat de camera toe zijn personages te verleiden en vice versa, hij laat zijn dromerige beelden wegglijden of haalt ze net dichterbij. En dat allemaal in een bedwelmende, bezwerende beeldregie. KNIGHT OF CUPS ademt een en al troost, te weten dat aan de kim er een licht is, hoe klein, hoe miniem ook. Maar het is er.

Geschreven door FREDDY SARTOR

Knight of Cups

16/09/2015