Kong: Skull Island

Aan de ellenlange lijst van Hollywoodfranchises mag nu ook de MonsterVerse toegevoegd worden. In dit blockbusteruniversum ligt de aandacht op de iconische cinemamonsters Godzilla en King Kong. In 2014 begon de reeks met de Godzilla-reboot van Gareth Edwards, en nu is het dus de beurt aan de meest bekende primaat van het witte doek, voor de twee elkaar in toekomstige exploten ongetwijfeld te lijf zullen gaan in een CGI-extravaganza. Dat gebeurde al in 1962 in het Japanse King Kong vs. Godzilla, zij het in stop-motion. Godzilla: King of Monsters en Godzilla vs. Kong zitten al in de pijplijn voor 2019 en 2020.

KONG: SKULL ISLAND speelt zich af in 1973, aan het einde van de Vietnamoorlog. De poster van de film is dan ook een hommage aan de Vietnamklassieker Apocalypse Now van Francis Ford Coppola, waar meermaals aan gerefereerd wordt. Een groep wetenschappers trekt, geruggensteund door de overheid, op expeditie naar een tot voor kort onontdekt en mysterieus eiland in Zuidoost-Azië, op zoek naar de waarheid achter de geruchten over een dreigend creatuur dat er zou huizen. Ze worden op deze geheime missie begeleid door een stel militairen die na de val van Saigon op het punt stonden naar huis te trekken. Meer dan de helft van de manschappen is louter kanonnenvlees dat tot weinig meer dient dan het opdrijven van de spektakelwaarde wanneer Kong hen welkom heet in zijn jungle.

De belangrijke personages zijn vaag uitgewerkte karikaturen; ze zijn oppervlakkig en clichématig en hun lot kan je bijgevolg geen zier schelen, maar de meeste leden van de cast hebben wel genoeg talent om dat feit te maskeren en zich op aanstekelijke wijze te amuseren met het materiaal dat ze krijgen. De manschappen moeten proberen te overleven op een eiland vol onbekende vijanden. Want net als bij Godzilla blijkt dat daar nog meer mythische wezens wonen dan Kong alleen. Het leidt tot spectaculaire gevechten tussen de monsters onderling, en ook tot het inzicht dat de mens zelf niet altijd deugt.

De film laat zich nog het best omschrijven als een mix van elementen uit enerzijds Jurassic Park en anderzijds Vietnamfilms zoals Apocalypse Now en Platoon. Regisseur Jordan Vogt-Roberts (The Kings of Summer) had tot hier toe geen ervaring met zulke grote budgetten, en vult het lijstje aan van regisseurs die na een indiehit(je) plots een megalomane productie toegestopt krijgen. Denk ook, onder meer, aan Marc Webb (van (500) Days of Summer naar The Amazing Spider-Man) en Colin Trevorrow (van Safety Not Guaranteed naar Jurassic World). Hij levert degelijk werk en weet de actie overzichtelijk en opwindend te filmen, maar hij is zeker geen Steven Spielberg die de filmgrammatica in de vingers heeft. Zijn overdaad aan slow motion werkt bijvoorbeeld storend: je waant je bij momenten in een Michael Bay-vehikel, hoewel KONG: SKULL ISLAND nooit zo cynisch wordt. Het is allemaal best wel entertainend zolang het duurt, maar het is ook oppervlakkig en de stupiditeit die soms de bovenhand krijgt moet je erbij nemen. Er bestaan veel slechtere blockbusters dan deze, maar een dag later ben je hem wel weer vlotjes vergeten.

De vertoningen van KONG: SKULL ISLAND vind je terug bij Cinenews.

Geschreven door NIELS LAVEREN

Kong: Skull Island