L'Étranger

Ook nu buitenlandse cameraploegen elkaar niet meer voor de voeten lopen in hellhole Molenbeek wordt er veel gefilmd in de Brusselse gemeenten. De behoefte om verhalen te vertellen is groot, de wil om ‘andere’ verhalen te vertellen zo mogelijk nog groter.

Wat die ‘andere’ blik dan inhoudt en hoe die vorm te geven, is een hele opgave voor vele (vaak jonge) filmmakers. Bijna gelijktijdig komen twee documentaires met Brusselse tienerjongens in de zalen, Grands travaux van Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette, en L’ÉTRANGER van Kenneth Michiels. Alle drie wonnen ze enkele jaren geleden met hun studentenfilms een VAF-Wildcard, een premie om een volgende film mee te maken. Michiels studeerde in 2011 af met het persoonlijke portret Eenentwintig + Zeven, over een 7-jarig meisje dat met een ontluikende blik kijkt naar haar moeder, die ze enkel in de weekends ziet.

Voor L’ÉTRANGER richtte hij zich op voetbalclub en sociaal project BX Brussel. Zowel de titel als het begin van de film tekenen meteen een denkkader. Op een zompig grasveld in Brussel moedigt een trainer, doorweekt door de neerzijgende regen, zijn jonge spelers aan. Hun bal stremt in het slijk. De man is een Senegalees die enkele maanden eerder met zijn kersverse (blanke) echtgenote naar België is gekomen. Na de donkere, avondlijke openingsbeelden in Brussel zien we hem in zijn zonnige geboortedorp aan de zijlijn van een zanderig voetbalveld – begeleid door lokale muziek – waar de bal het stof doet opstijgen. Hier koud, nat en donker. Daar warm, stoffig en licht. Daar, bij de voetbalploeg in zijn dorp, is hij een gerespecteerde vaderfiguur. Hier, in België, moet hij weer van nul beginnen, is hij een vreemde. Een vreemde tussen vreemdelingen? Eigenlijk zijn enkele van de voetballende tieners ‘gewoon’ al een tweede generatie van Belgen. De doelman vindt het zelfs ongemakkelijk als de trainer hem aanspreekt op zijn Senegalese roots, een land dat hij nog nooit heeft bezocht.

L’ÉTRANGER blijft weg van sensatie om zich toe te leggen op de spelers van één jeugdploeg en hun trainer. Ook het feit dat stervoetballer Vincent Kompany investeert in BX Brussel komt niet aan bod. Die keuze weg van zogezegd nieuwswaardige onderwerpen pleit voor de film, die qua vorm toch aanleunt bij de vertrouwde reportage, over voetballen als gemeenschapswerk.

L'Étranger

18/01/2017
2016