La Chana

Haar handen geven het aan: ritme, compás, daar draait het om in de flamenco, en in het leven. Expressief gesticulerend, de handen wervelend om haar gepassioneerde woorden, verklaart de bijna 70-jarige koningin van de flamenco Antonia Santiago Amador – ‘La Chana’ voor de fans – wat al die tijd haar drijfveer is geweest: “Je moet het ritme in je hoofd hebben. Je ziel moet de compás controleren.”

De naar haar genoemde documentaire gaat van de dynamische gebaren tijdens recent opgenomen interviews naar de energiek stampende voeten bij haar optredens in de jaren 60 en 70. De archiefbeelden van televisieshows en druk bijgewoonde performances etaleren de intensiteit waarmee ‘La Chana’ optrad. De kracht en het ritme zitten nog altijd in haar, maar nu haar lichaam de sporen van de vele en lange uitputtende danspartijen draagt, moet ze zich op een andere manier uitdrukken. En hoe. Ze zet zich neer op een stoel en laat haar handen en voeten opnieuw spreken. De lessen die ze zo geeft aan jonge dansers tonen dat ze het ritme nog altijd kan overbrengen. Haar accuratesse en zelfzekerheid zijn niet verloren gegaan, al schemert er wel even twijfel door in de aanloop naar haar comeback, na jaren niet voor het grote publiek te hebben gedanst. “Dit kan mijn laatste optreden zijn.” LA CHANA geeft gepast gewicht aan die terugkeer door het verloop van haar carrière te schetsen. Geboren in een traditionele Romafamilie in Spanje was een danscarrière niet vanzelfsprekend, toch niet voor een vrouw, ook al was haar oom een flamencomuzikant. Ze vluchtte het huis uit met een gitarist, die ze zou trouwen, en kende eclatant succes. Via een rol als danseres in de Peter Sellerskomedie The Bobo (1967) lag een doorbraak in Hollywood in het verschiet, maar haar eerste echtgenoot – een man met losse handjes – beschouwde haar zodanig als zijn bezit dat hij daar een stokje voor stak.

Voor haar debuutfilm won Lucija Stojevic – geboren in Kroatië en nu in Spanje aanbeland – afgelopen najaar de publieksprijs op het Internationaal Documentaire Festival in Amsterdam (IDFA). Hoewel een montage van lovende krantenkoppen wat knullig oogt, werkt de bewondering voor La Chana inderdaad aanstekelijk.

LA CHANA draait vanaf 31 mei in de zalen. De vertoningen vind je terug op cinenews.be.

Geschreven door BJORN GABRIELS

La Chana

31/05/2017
Regisseur: 
Scenario: 
Genre: 
Productiejaar: 
2017
Distributeur: 
Cherry Pickers

Media: