La La Land

De term musical klinkt weinigen als muziek in de oren. De herinnering aan oercharmante hollywoodromantiek raakte compleet ondergesneeuwd onder jaren 80-meligheid zoals Dirty Dancing, kinderterreur zoals Annie of, godbetert, remakes van beide categorieën. Af en toe waagt een hippe vogel zich aan het heruitvinden van het genre, zoals Baz Luhrmann met Moulin Rouge (2001), wellicht in de hoop zich even onsterfelijk te maken als Quentin Tarantino, die John Travolta zichzelf liet persifleren in Pulp Fiction.

Niets van dat alles bij Damien Chazelle, die op 28-jarige leeftijd waanzinnig debuteerde met Whiplash en nu, drie jaar later, een ondubbelzinnige ode brengt aan de ‘echte’ musicals uit de jaren 40 en 50. Pure nostalgie zonder ironie die zonder slag of stoot het festival van Venetië veroverde en nu aan zijn zegetocht door de rest van de wereld bezig is. De film speelt zich af in het heden, maar zijn protagonisten leven in het verleden: Seb (Ryan Gosling) als stugge jazzpianist, Mia (Emma Stone) als aspirant Hollywoodactrice. Behalve ontwapenend is Chazelles derde film ook virtuoos, doordacht, perfect getimed en heel wat sprankelender dan de doorsnee openingsdans. Purist Seb is gedoemd om ongelukkig te worden met zijn perfectionistische focus op de schoonheid van wat was, terwijl Mia haar plaats in de wereld beter weet in te schatten. Niettemin wordt ze verliefd op hem zoals alleen klassieke filmsterren dat kunnen – één blik volstaat. De adembenemende openingsscène in een hopeloze file in L.A. schept meteen hoge verwachtingen en die worden niet beschaamd. Na deze eerste – wat ongelukkige – ontmoeting lopen Seb en Maria elkaar opnieuw tegen het lijf in de bar waar Seb piano speelt en dan is het raak. In wat volgt krijgen we lessen over leven en overleven in de showbizz en over alle stadia die een doorsnee huwelijk doorloopt tot het op de klippen loopt. Gosling en Stone ademen pure magie, hun verhaal is nostalgisch en toch tijdloos. En Chazelle spreidt een filmkennis en -inzicht tentoon waar oudere en rijpere collega’s een puntje aan kunnen zuigen.

Voor de vertoningen van LA LA LAND kan je terecht op cinenews.be.

La La Land

25/01/2017