La loi du marché

Eén van de revelaties van het voorbije Filmfestival van Cannes, LA LOI DU MARCHÉ, komt nu al in de bioscoop, nadat deze kleine, grote film vorige week vrijdag het Filmfestival van Brussel mocht openen, in aanwezigheid trouwens van de maker, de Franse filmmaker Stéphane Brizé en zijn hoofdacteur Vincent Lindon, in Cannes overigens gelauwerd met de Gouden Palm voor beste mannelijke vertolking.

In deze vrij naturalistische filmkroniek focust Brizé de hele film lang tijdens de dagelijkse beslommeringen op Thierry (Lindon in zeer goede doen, ook al heeft de acteur natuurlijk wel zijn kop mee), een werkloze vijftig-plusser: Thierry die samen met zijn vrouw een danscursus volgt, Thierry die discuteert met zijn bankier, Thierry die zijn mobilhome verkoopt, Thierry met zijn mindervalide zoon aan tafel, enz.

Na voortdurend van het kastje naar de muur te zijn gestuurd vindt hij ten slotte een job als lid van de antidiefstalcel in een grootwarenhuis. Het is daar dat hij dag in dag uit zal worden geconfronteerd met alle mogelijke uitwassen waar het kapitalistische systeem alle aanleiding toe geeft. Aanvankelijk bijt Thierry zich op de lippen, verbijt hij de pijn die hij ook voelt in de plaats van de slachtoffers: een man die geen vlees kan betalen en het dan maar poogt mee te nemen, een caissière die waardebonnen heeft achtergehouden enz. Maar hoelang kan de brave man dat allemaal nog aanzien?

LA LOI DU MARCHÉ – de titel vond Brizé tijdens de montage – is dicht op zijn personages gefilmd. Waardoor de empathie van de kijker voor zijn hoofdrolspeler geprangd tussen economische noodzaak en de eigen ethische normen, alsmaar groter wordt. Dat maakt deze uit het leven van alledag weggesneden kroniek, die hoe dan ook familie is van de films van de Luikse broers Dardenne, tot oersterke cinema van de bovenste plank.

Geschreven door FREDDY SARTOR

La loi du marché

10/06/2015