La Mer à Boire

LA MER A BOIRE, de nieuwe film van de Franse cineast Jacques Maillot, laat ons kennismaken met de moeilijke wereld van de scheepsvaart ten tijde van de economische crisis.  Georges Pierret is baas van een scheepswerf maar zijn bedrijf dreigt failliet te gaan wanneer zijn bank hem geen geld leent en hij de helft van zijn werknemers moet afdanken. Maar zijn voormalig personeel bezet de fabriek en eist een ontslagpremie. Hij vindt geen oplossing en hij worstelt bovendien nog altijd met de dood van zijn vrouw, Georges geeft de moed niet op en ontmoet bij toeval een Russische investeerder. In Moskou ontmoet hij de tolk Elena, die zijn vrouw en problemen even doet vergeten. Maar die problemen zijn nog niet opgelost en zijn toekomst ziet er niet rooskleurig uit.

Maillot maakte met Le Lien du Sang al eerder een film over crisis van de jaren 70, toch stonden de personages en niet het thema centraal. De zelfmoord van een scheepswerfbaas in Rochelle gaf hem het idee voor het sociaal drama en de crisis hoorde daar vanzelfsprekend bij door zijn grote impact. Voor het willen focussen op de personages, blijven die bij momenten enorm vlak. Een koppel dat in het bedrijf werkt, lijkt eerst belangrijk maar wordt vervolgens niet verder uitgediept, hetzelfde gebeurt met Georges’ nieuwe liefde. De gebeurtenissen tegen het einde volgen elkaar te snel op wat een holle betekenis geeft aan de ongelukkige voorvallen in het scheepsbedrijf.

LA MER A BOIRE bevat enkele mooie scènes van de haven in het Zuiden van Frankrijk. Ondersteund met melancholische muziek ontstaat er een weemoedige sfeer. De rode draad door Maillot’s films, is kritiek op het kapitalisme dat met zijn individualistisch systeem al talrijke levens heeft verwoest en de kloof tussen arm en rijk alsmaar groter maakt. Met LA MER À BOIRE is hij er eens te meer in geslaagd om dat aan te kaarten maar hij heeft zijn personages links laten liggen. Het schip is dan al gezonken.

Geschreven door LAURA CAERS

La Mer à Boire

29/02/2012