La Pirogue

Zelden een film gezien met nobelere bedoelingen dan LA PIROGUE (De prauw) van de Senegalese filmmaker Moussa Touré. Zowel Toubab Bi (1991), zijn langspeelfilmdebuut, als TGV (1998) vielen in Namur op het FIFF in de smaak én in de prijzen.

In een pittoresk vissersdorpje in een van de buitenwijken van Dakar maakt men zich op om met een prauw, een grote kano, de oversteek te wagen naar de Canarische Eilanden, Spaans grondgebied en dus Europa. Weg uit Afrika, al weet niemand goed wat hem te wachten staat. Met als kapitein de door een mensensmokkelaar ingehuurde Baye Laye; hij heeft de leiding van een divers gezelschap van een dertigtal opvarenden, van Peuls, Toucouleurs tot Wolofs, van wie sommigen – onder hen ook één vrouw - de zee zelfs nog nooit hebben gezien. Anderen verstaat de eenvoudige visser zelfs niet. Zelf kent hij de zee als zijn broekzak, wil gezien de dreigende weersomstandigheden liever niet uitvaren maar hij heeft weinig keus.

Is de pronte boot een metafoor voor een continent op drift – of voor de Afrikaanse cinema? – dan is het boeiendste deel het middenstuk waarvan het claustrofobisch sfeertje opvalt: mensen op elkaar gepakt in een allesbehalve zeewaardig bevonden gammel bootje. In deze precaire levensomstandigheden worden de onderlinge relaties duidelijk(er), geraken nogal wat gemoederen verhit en borrelen de etnische verschillen ongegeneerd naar boven. Intussen droomt de ene van te werken op het veld ergens in Andalusië, of aan te sluiten bij een muziekband in Parijs of van een begenadigde voetballer te worden. Het lijkt allemaal zo onwezenlijk. Zeker ook wanneer ze al bijna meteen na hun afreis een ander bootje met motorpech kruisen, met aan boord louter uitgehongerde vluchtelingen. Diepe verdeeldheid sluipt in de rangen; enkele willen helpen maar de meerderheid wil er zo snel mogelijk vandoor... Al dreigt de film af en toe (begin én slot) samen met deze bootvluchtelingen in clichés te verdrinken toch heeft de film zo zijn verdiensten.

LA PIROGUE stopt (hoewel...) waar Terraferma en The Invader beginnen. Niet vooraleer een deus ex machina – in de gedaante van een helikopter – uiteindelijk toch enkele schamele overlevenden van deze barre overtocht weet op te pikken. Om ze even later met bekwame spoed terug te sturen naar het land van herkomst?

Geschreven door FREDDY SARTOR

La Pirogue

08/05/2013
Regisseur: 
Productiejaar: 
2012
Distributeur: 
Bevrijdingsfilms / Film Libération

Media: 

Trailer: 

6_nmZCzwqWk

onomatopee