La Tendresse

Van Marion Hänsel verwachten we wat wrange films, met zwijgzame personages en schurende emoties, die je als kijker soms wat onthutst achterlaten. Denk aan Dust, Si le vent soulève les sables of Noir océan. Maar haar recentste film, LA TENDRESSE, is anders.

In deze lichtvoetige, hoopvolle roadmovie/romantische komedie zijn de al vijftien jaar gescheiden Frans en Lisa ineens verplicht twee dagen samen door te brengen om hun zoon Jack te gaan ophalen die een skiongeluk heeft gehad. “Ik ken geen twee mensen die zo verschillend zijn”, zegt Jacks vriendin zo halverwege de film, en ook de kijker begrijpt dan al heel goed waarom het stel niet samen kon blijven. Maar de jaren hebben hen milder gemaakt. Ze reageren nu anders op wat hen vroeger ergerde: hij lacht nu om de spinnenwebben in haar huis die zij niet opmerkt, zij zegt wel iets over zijn drieste rijstijl, maar blijft niet zeuren en neemt valeriaandruppeltjes in. Hij kijkt vertederd door het raam naar Lisa die buiten ongegeneerd plezier beleeft aan het nachtelijke sneeuwlandschap; zij smelt giechelend wanneer ze ontdekt dat hij tijdens hun huwelijk hoffelijker is geweest dan zij toen dacht.

De rol van de pragmatische Frans lijkt op het lijf van Olivier Gourmet geschreven en Maryline Canto (Les neiges du Kilimandjaro) is een heel overtuigende, chaotische en soms wat hulpeloze Lisa. In LA TENDRESSE is Hänsel van een eigen ervaring vertrokken, maar is uiteindelijk erg vrij omgegaan met haar materiaal, zodat het verhaal heel wat minder persoonlijk werd. Ze wilde een koppel tonen dat met veel pijn uit elkaar is gegaan, maar bij wie de warmte en tederheid voor elkaar toch nog levendig zijn gebleven. “Een film over tederheid, dat heb je nodig nu ze blijkbaar films willen met achtervolgingen, wapens overal, terwijl ze in het echte leven nog nooit een wapen van dichtbij hebben gezien”, zegt Sergi López, die een kleine, maar heel mooie rol heeft in Hänsels nieuwe film als lifter die door Lisa wordt opgepikt, tot ergernis van Frans, die minder goed van vertrouwen is dan zijn ex-vrouw. Het wordt een van de mooiste ontmoetingen van de tocht.

LA TENDRESSE is een kleine, intieme film, een feelgood movie in de beste betekenis van het woord. Wij zijn er licht melancholisch, maar glimlachend buitengekomen. Meer vragen we niet.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

La Tendresse