Labyrinthus

Is het niet de droom van elke tiener om een avontuur te beleven, net zoals Kuifje, Suske en Wiske, Jommeke of Robbedoes? Zowel films als computerspelletjes kunnen die fantasie fictief laten uitkomen. De jonge Vlaamse filmer Douglas Boswell combineert die beide media in zijn eerste bioscoopfilm LABYRINHTUS. Frikke is een heel normale jongen van veertien. Op een dag vindt hij een grote oude camera en een computerspel en ontdekt hij dat hij dingen en personen in het computerspel kan stoppen door ze te ‘fotograferen’; mensen en dieren verliezen daarbij het bewustzijn.

Het spel heeft een wat sinistere kant, telkens wanneer iemand sterft in het spel, sterft die ook echt. Eerst wil Frikke er niets mee te maken hebben, maar zodra een onbekend meisje op zijn scherm opduikt, komt de heldhaftige kant van de jongen naar boven. Het meisje, dat Nola heet en gevangen zit in het spel, kan hij niet laten sterven, hij moet koste wat het kost uitvissen wie achter het spel zit. In een gevecht tussen de jonge helden en de kwaadaardige bedenker van het spel zijn het ontluikende heroïsme van Frikke en de groeiende dapperheid van Nola de drijvende krachten.

Scenarist Pierre De Clercq (Hasta la vista onder meer, en van vele markten thuis) schreef het scenario en met zijn zoon als inspiratie voor Frikke, de alledaagse deugniet met een hang naar avontuur waarmee talloze tieners zich kunnen vereenzelvigen. Door het concept ‘in een spel opgaan’ zo letterlijk te nemen, raakt de film ook de gevaren van contact met vreemden via online games aan zonder prekerig te zijn. De schurk is tegen vooruitgang, hij veracht nieuwe technologie om die dan te misbruiken. Het is daarom dat de jongeren zijn plannen tegenwerken; hier komt de nieuwe generatie!

Emma Verlinden, die Nola neerzet, brengt de doolhof van boeken en stapels papier in het spel tot leven met haar grote sprekende ogen; zij zet de originele digitale wereld mooi in de verf. Ook de muziek van Marble Sounds-zanger Pieter Van Dessel helpt de zin voor avontuur opwekken.

LABYRINTHUS is een aangenaam jeugdavontuur in een surrealistisch science-fictionjasje.

Geschreven door WOUTER SPILLEBEEN

Labyrinthus