Last Vegas

Billy, Paddy, Archie en Sam zijn vandaag zestigers, maar in hun jonge leven waren ze The Flatbush Four: een hechte vriendengroep die elkaar door dik en dun steunde en de buurt geregeld op stelten zette. Billy is inmiddels een succesvolle advocaat maar in tegenstelling tot zijn drie vrienden is hij nooit getrouwd. De verbazing bij zijn makkers is dan ook bijzonder groot wanneer Billy hen plotseling bij elkaar roept om in Las Vegas het einde van zijn vrijgezellenbestaan te vieren. Hij staat op het punt te trouwen met Lisa, een vrouw die wat leeftijd betreft gerust zijn dochter zou kunnen zijn.

Ze besluiten om er in de bekendste gokstad van de Verenigde Staten voor de allerlaatste maal samen eens in te vliegen. Het opzet van LAST VEGAS doet onvermijdelijk denken aan de The Hangover (2009) en sequels, alleen bestaat het bonte vriendengezelschap deze keer uit mannen in de finale fase van hun middelbare leeftijd. Ook hier is de verhaalstructuur van de prent op een vergelijkbare manier opgebouwd; de personages worden op een ludieke manier geïntroduceerd, komen samen, arriveren in Las Vegas, maken er dolle pret en komen vervolgens tot de vaststelling dat (h)echte vriendschap met geen sloophamer stuk te krijgen valt. Alleen is het slotgedeelte, waarbij de prent de al te sentimentele toer opgaat, qua toon niet bepaald geloofwaardig.

De personages worden in het grootste gedeelte van het verhaal als ginnegappende clowns afgeschilderd, maar de finale act waarbij ze tot inzicht komen, voelt enigszins geforceerd aan. Dat neemt niet weg dat er behoorlijk wat chemie op het scherm ontstaat bij het samenspel van klasbakken Michael Douglas, Robert De Niro, Morgan Freeman en Kevin Kline. Ook hier bewijst het viertal uitgebreid zijn (komische) acteertalent. Toch verhindert het door berekend formulewerk aangedreven scenario en de brave regie de cast tot écht memorabele prestaties.

Regisseur Jon Turteltaub levert na prenten zoals Cool Runnings (1993), Phenomenon (1996), National Treasure (2004) en The Sorcerer's Apprentice (2010) met LAST VEGAS opnieuw een luchtige en bij momenten entertainende film af die lekker wegkijkt, maar al meteen na de aftiteling voor geen centimeter blijft hangen.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Last Vegas

27/11/2013