A Late Quartet

Wanneer de leden van een gerenommeerd strijkkwartet na het zomerreces opnieuw samenkomen, wil het repeteren maar niet vlotten. De cellist van het gezelschap voelt zich niet lekker en een medisch onderzoek wijst op de eerste tekenen van de ziekte van Parkinson. Door het slechte nieuws komen allerlei sluimerende spanningen naar boven en al snel staat het voortbestaan van de formatie op de helling.

Het muzikale drama A LATE QUARTET is een fraai bewijs van wat je allemaal kunt bereiken met een goed scenario en een stel uitstekende acteurs. Met meer dramatische spankracht dan vijf Star Treks of tien afleveringen van de zoveelste superheldenreeks schetst de film een genuanceerd portret van een milieu dat op het witte doek maar zelden aan bod komt. De titel zinspeelt op de diverse betekenissen van het Engelse ‘late’, maar verwijst ook naar Beethovens Veertiende strijkkwartet, dat in de plot een belangrijke rol speelt. Naast deze en andere muziek (van o.a. Haydn en Bach) komt de melancholische soundtrack vol donkere strijkers van Angelo Badalamenti onvermijdelijk in de verdrukking.

A LATE QUARTET speelt zich volledig af binnen het wereldje van de gegoede, hoog opgeleide New Yorkers op een boogscheut van Central Park, maar daar houdt elke vergelijking met de films van über-New Yorker Woody Allen op. Geen tragikomische neuroses en puntige oneliners dus, maar wel een vaak aangrijpend verhaal over professionele ambitie en na-ijver, relatieproblemen, generatieconflicten en angst voor aftakeling. In zijn speelfilmdebuut hanteert Yaron Zilberman muziek als metafoor voor menselijke verhoudingen zonder meer. Stilistische franjes blijven daarbij achterwege. Opvallend is juist dat de transparante vormgeving volledig ten dienste van het verhaal en zijn vertolkers staat. Dit is bij uitstek een acteursfilm en de vertolkingen zijn zonder uitzondering van een zeer hoog niveau.

De grote Christopher Walken (King of New York, The Dead Zone, The Deer Hunter, Annie Hall) verdient een bijzondere vermelding. Hij durft zich wel eens aan maniëristische nummertjes te buiten gaan, maar zet hier een van elke gekunsteldheid ontdane vertolking neer die voor de meest emotionele momenten van de film zorgt en gerust tot een van zijn mooiste prestaties mag gerekend worden.

A Late Quartet

10/07/2013
2012