Le chant des hommes

Het idee van kerkasiel gaat eeuwen terug. Plekken waar een religieuze cultus plaatsvindt, boden van oudsher een zekere mate van bescherming omdat ze huizen van gemeenschap zijn, of omdat belagers bij inbreuk de toorn Gods vreesden. LE CHANT DES HOMMES van het door de wol geverfde Belgisch-Peruviaanse duo Bénédicte Liénard en Mary Jimenez zoekt een hele film lang naar gemeenschappen.

Geïnspireerd op hongerstakingen in Belgische kerken werken de twee ervaren documentairemakers aan een gefictionaliseerd groepsportret van migranten uit de hele wereld. Het levenspad van deze vluchtelingen brengt hen samen op een Belgische kerkvloer waar ze, aangespoord door priester André, de Iraanse lerares Esma en de Marokkaanse ritselaar Kader, beginnen aan een hongerstaking die hen uiteindelijk allemaal geldige verblijfsdocumenten moet bezorgen. LE CHANT DES HOMMES speelt zich bijna uitsluitend af in de kerk waar de hongerstakers zich opsluiten.

Hun ‘belagers’, of de mensen die over hun lot beschikken, bevinden zich buiten en zijn grotendeels onzichtbaar. Het is niet de vrees voor goddelijke toorn die hen weghoudt, maar onwil, onmacht of geldgewin op de kap van de migranten. Meer echter dan een filmische constructie van binnen versus buiten, wij versus zij, verhaalt LE CHANT DES HOMMES met de camera dicht op het gelaat van de personages de ontwikkeling van het ‘wij’ in de kerk. Esma leert een vrouw die het Iraanse platteland ontvluchtte lezen met … een boek van de vroeg gestorven dichteres en filmmaakster Forough Farrokhzad.

Een getraumatiseerde Afrikaan vertelt over de genocidale gruwel waarvan hij getuige was. Mensen worden opgenomen in de groep, verstoten en keren weer terug. Onder de natuurlijke lichtinval en de schaduwen herbergt de kerk vele kleuren. De veelkleurigheid van de glasramen vindt ook haar weg naar de beelden die aangeven hoeveel dagen de hongerstaking duurt. Maar de illusie van een harmonieuze regenboognatie met welzijn voor iedereen is ontastbaar.

Is de stelligheid waarmee priester André iedereen papieren voorspiegelt wel te billijken? Is de kerk een huis van slachtofferschap of van weerstand? Is solidariteit vol te houden wanneer wantrouwen en verraad de onderlinge verhoudingen vergiftigen? Ensemblefilm LE CHANT DES HOMMES vormt in ieder geval een inclusief portret.

Le chant des hommes

03/02/2016
2015