Le dernier loup

Chen Zhen loopt met zijn kudde paarden verloren in een Mongoolse sneeuwstorm. Hij ziet amper twee meter voor zich uit, maar voelt toch de aanwezigheid van een roedel wolven. De flitsende beelden tonen niets meer dan een witte waas van sneeuw, al laten de suggestieve shots de bloeddorstige wolven bijna in je nek hijgen.

Chen is een Chinese student die in 1969, ten tijde van het communisme van Mao Zedong, met zijn kameraad Yank Ke een Mongoolse nomadenstam ter plekke gaat ‘heropvoeden’. Eenmaal ter plaatse bevelen de Chinese autoriteiten hen alle wolvenwelpjes uit de nesten te roven en vakkundig te liquideren. De twee studenten krijgen het niet over hun hart om de schattige wolvenpups te pletter te gooien.

Zo begint LE DERNIER LOUP van 'dierenvriend' Jean-Jacques Annaud.Ook de rest van de nomadenstam heeft te veel respect voor de natuur en zijn goden en ziet dat niet zitten. Maar orders zijn orders in de toenmalige Volksrepubliek China en daar wordt doorgaans niet van afgeweken. Onder toezicht van een staatsafgevaardigde beginnen ze aan de vreselijke opdracht.

Wanneer Chen een eerste nest leeghaalt, kan hij het toch niet laten een van de wolfjes in zijn jas te verbergen. Nadien zal hij de welp alleen opvoeden in een nomadenkamp, tot grote onvrede van de rest van de stam want de wolven zijn nu uit op wraak. De roedel wolven houdt de nomaden in de gaten en slaat toe op het moment dat zij het meest kwetsbaar zijn, als was het een rivaliserende nomadenstam in wolfgedaante. Wanneer een van de wolven ervoor kiest om zelfmoord te plegen door zich van een rots te gooien, lijkt dat antropomorfisme toch ietwat te ver gedreven.

De Franse filmer Jean-Jacques Annaud was lang niet meer welkom in China na Seven Years In Tibet maar mocht nu toch zijn jongste film toch ter plaatse opnemen. LE DERNIER LOUP, gebaseerd op de Chinese succesroman ‘Totem du Loup’, heeft tal van mooie extreme long shots. Het intense groene en gele steppegras voelen aan alsof de beelden uit een natuurdocumentaire komen. De Franse cinematograaf Jean-Marie Dreujou bouwt de spanning continu op met indrukwekkende shots.

Slowmotion van wolven of de close-up van een angstig paardenoog hebben niet veel meer nodig om een koude rilling over je rug te laten lopen, al ebt de spanning al te vaak weg door de amateuristisch ogende special effects. Wanneer er bovendien Pocahontasgewijs een wolvenkop verschijnt in de wolken, verpesten de clichés de sfeer van de film. Al is de uitvoering wat slordig,

LE DERNIER LOUP vertelt een aangrijpend verhaal in een origineel decorum.

Geschreven door SIEBE NICOLAÏ

Le dernier loup

25/02/2015
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2015
Distributeur: 
Cinéart

Media: