Le meraviglie

Het meisje Gelsomina is in Le meraviglie (de wonderen) de oudste van vier dochtertjes uit een alternatief gezin dat wat geïsoleerd leeft op het ooit Etruskische platteland dichtbij de kust. De van oorsprong Duitse vader Wolfgang (een opvallende rol van Bruggeling Sam Louwyck), toegewijd bijenkweker, is streng voor zijn dochters, vooral voor Gelsomina, op wie hij een zoon projecteert. Toch neemt Gelsomina als oudste van de meisjes haar verantwoordelijkheid; bovendien heeft ze een apart talent om om te gaan met bijen.

In feite is zij het echte gezinshoofd, zoals Marinella, het jongere zusje, er op een gegeven moment uitflapt tegenover een bezoeker. Want Wolfgang houdt zich bijna uitsluitend met de bijen bezig – hij poogt in harmonie met de natuur te leven terwijl hij in oorlog is met de maatschappij – , terwijl de op zich toegeeflijke en begripvolle moeder Angelica het huishoudboekje beheert. Tot de familie behoort ook de qua afkomst onduidelijke Cocò, leeftijdsgenote van de ouders. Het door de moderniteit onaangetaste leven lijkt echter bedreigd. Alleen Gelsomina blijkt er klaar voor. Zij schrijft zich in voor een tv-programma, in feite een competitie met plaatselijke ambachtelijke ondernemingen met een beeldschone vrouw (Monica Bellucci, wat had je gedacht!) als presentatrice.

En anderzijds is er de komst van een Duitse jongen die in het kader van een of ander heropvoedingsprogramma aan de familie wordt toegewezen. Wolfgang is daar onmiddellijk voor te vinden want hij ziet in Martin een zoon en bovendien is er een vergoeding aan verbonden. Indringender is een wet die de bijenkweker verplicht in zijn werkplaats dure aanpassingen te doen. De spanningen nemen toe in de schoot van het gezin: de vader wil ondanks het enthousiasme van de rest van het gezin niet weten van Gelsomina’s voorstel om deel te nemen aan de tv-wedstrijd, pesticiden door de buren gebruikt dunnen de bijenkolonies uit, de zwijgzame Martin blijkt niet de ideale zoon te zijn en het bezoek van een oude kennis zaait onrust in de familie.

Het is opnieuw het initiatief dat Gelsomina neemt dat de gezinsleden met elkaar zal verzoenen en uiteindelijk de familie zal samenhouden, al is het met een – prachtig – open einde. LE MERAVIGLIE put zijn authenticiteit qua verhaal en mise-en-scène uit de ervaring van de in Toscane geboren zussen Alba (actrice) en Alice Rohrwacher (cineast en maakster van de schitterende coming of age Corpo celeste), als dochters van een Italiaanse moeder en een Duitse vader die de kost verdiende als rondtrekkende bijenkweker. Ze zijn op het platteland opgegroeid.

Ver van autobiografisch te zijn maken de schildering van de landelijke omgeving, van de woonst en de bijenteelt in al zijn details indruk. Dat maakt dat ondanks de dramatische gebeurtenissen in de film, die in Cannes vrij verrassend van de jury de Grote Prijs kreeg, iets weg heeft van een fabel, af en toe sterk poëtisch onderlijnd. Het is zó dat Gelsomina de buitenwereld ervaart, het staat geschreven in haar ogen bij de eerste, woordeloze kennismaking met Martin, tot en met de ontmoeting met de beeldschone vrouw.

Geen groter verschil in acteerstijl dan tussen Alba Rohrwacher (onder meer van Una via a Palermo en Hungry Hearts) als de moeder en Monica Bellucci: de eerste meestal introvert, discreet, de andere beslist, bijna provocerend. In enkele scènes kruipt Bellucci in de huid van een mooie vrouw en portretteert haar met ironie in een vrij kitscherige make-up en in haar wat amateuristische presentatie, al brengen haar korte, bijna woordeloze ontmoetingen met Gelsomina een warme en humane vorm van vertrouwen over.

Met Rohrwachers speelfilmregiedebuut Corpo celeste (2011) heeft haar tweede LE MERAVIGLIE thematisch de opdringerige banaliserende tv-cultuur gemeen en de confrontatie van een meisje uit een burgerlijk milieu met een bijna archaïsche gemeenschap.

Geschreven door MARCEL MEEUS

Le meraviglie

11/02/2015
Regisseur: 
Productiejaar: 
2014
Distributeur: 
ABC

Media: 

onomatopee