Le monde est à toi

Regisseur Romain Gavras – zoon van Costa-Gavras, bekend om zijn politiek-maatschappelijke films – ruilt in LE MONDE EST À TOI de ietwat plechtstatige, intellectuele invalshoek van zijn vader in voor het snedige videoclipritme van een moderne misdaadsatire met opgefokte types en bitsige scheldkanonnades.

Centraal staat de kleine straatboef François (Karim Leklou). Hij wil weg uit de Franse voorstad en opklimmen als eerlijke franchiseverdeler van ijscrème Mr Freeze in de Maghreb. Om de instapkost te betalen moet hij nog een laatste riskante drugstransport van cannabishars uit Marokko ondernemen. Gavras combineert de thema’s van migratie, racisme, moeizame volwassenwording, kansarmoede en sociale verwaarlozing met drugshandel en geweld, geënt op de bekende slagzin “The world is yours” uit Brian De Palma’s Scarface. Zowel naar vorm als naar inhoud is LE MONDE EST À TOI een regelrechte aanval op de codes van de burgerlijke Franse misdaadfilm. Hij introduceert gevestigde Franse filmsterren in het verhaal (Isabelle Adjani, Vincent Cassel), maar spaart hun Parijse imago niet. Onvergetelijk is alvast de scène in Benidorm waarin Adjani in burkini baadt.

Gavras plant de stijl van zijn bekende videoclips voor rappers M.I.A, Jamie xx, Jay-Z en Kanye West over op de Franse film en mengt hun muziek met die van Franse popzangers (Michel Sardou, François Voulzy en Daniel Balavoine). Met de nodige zelfspot wordt LE MONDE EST À TOI volledig verteld in de straattaal van de voorsteden. De emotionele druk op het leven van de goed van de tongriem gesneden, viriele types (hilarisch aangeduid als ‘de twee Mohammeds’) en zich verwerende brutale gangstermeisjes wordt vaak humoristisch uitvergroot. Gavras countert de driestheid van de personages met een mooie, ingetogen scène waarin François en een Engels boevenmeisje praten over hun moeilijke jeugd met criminele ouders. Druktemakers en straatboefjes uit de voorstad, verzeild in een grootschalig drugstransport, ze zijn de Vlaamse kijker niet vreemd sinds Patser. Met zijn audiovisuele stijl en knipogen naar de Amerikaanse misdaadfilm is LE MONDE EST À TOI in vele opzichten een Franse variant daarvan. Eentje die de onmiskenbare filmkwaliteiten van Costa-Gavras’ filmzoon Romain bewijst.

Geschreven door DIRK MICHIELS

Le monde est à toi

2018