Le monde nous appartient

Met de ronkende uitspraak “Voor filmmakers die met de camera op de schouder realistische cinema maken heb ik veel respect maar dat was niet mijn opzet, ik wou met filmische middelen een gestileerd kunstwerk creëren vertrekkende van mijn visie op een fait divers” zet Brusselaar Stephan Streker meteen de toon. De voormalige filmcriticus pakt acht jaar na zijn langspeelfilmdebuut Michael Blanco, een satire over gefnuikte filmdromen, uit met de intense kroniek van een 'verloren generatie'. Opnieuw een emotionele trip door een heightened reality, ditmaal op het ritme van Ozark Henry's muziek.

Hoewel we heel even de door Olivier Gourmet vertolkte brandweerman Freddy volgen – een vader die niet in staat is om tegen zijn zoon ”Ik hou van jou” te zeggen en die vruchteloos gezag tracht uit te stralen – draait LE MONDE NOUS APPARTIENT rond twee prille twintigers die opgroeien tussen de wolkenkrabbers in Brusselse buitenwijken. Jonge wolven met levenshonger die doen alsof de wereld hun toebehoort. Julien is een beloftevolle voetballer die houdt van uitgaan, Pouga (Vincent Rottiers, volgens Streker “de beste Franse acteur van zijn generatie”) een straatcrimineel die luxewagens steelt. Deze jongeren leven schijnbaar in verschillende werelden maar hebben toch heel wat gemeen. Een onzekere toekomst bijvoorbeeld. Een tumultueus bestaan. Maar vooral ook een verstoord familiaal leven, gecompenseerd door ersatz-vaders. Voetbalmanager Eric motiveert Julien, terwijl Pouga door zijn mentor Zoltan in de misdaadwereld wordt gezogen. Een geleende en dan gestolen auto zorgt ervoor dat de trajecten elkaar kruisen. Met noodlottige gevolgen. Banale levens worden dieptragisch.

LE MONDE NOUS APPARTIENT begint met de close-up van een mes dat in een lichaam dringt en zo de wereld op zijn kop zet. “Het vertrekpunt is een messteek op een brug ‘s nachts,” aldus Streker, “die messteek is een absurde, schokkende en gewelddadige daad. Aan beide kanten van het lemmet heb je een mens; enerzijds de schuldige en anderzijds het slachtoffer. Mij interesseren ze allebei. De loop van de film maakt duidelijk waarom die messteek gebeurt en met wie we te maken hebben”. Daarbij blijken zowel de situaties als de personages erg complex. Zo maakt Streker duidelijk dat het leven altijd veel ingewikkelder is dan een simpele 'de- schuldige-en-het-slachtoffer' lectuur doet vermoeden.

Streker reikt geen antwoorden aan maar stelt vooral vragen. Hoever willen jongeren gaan om hun dromen te realiseren? Welke waarden zijn ze bereid daarvoor te gebruiken of op te offeren? Is er hoop en toekomst voor deze ogenschijnlijk verloren generatie? In welke mate botsen idealisme en materialisme? En: kan je wel spreken van 'de' jongeren? Streker onderscheidt “twee soorten jongeren: zij die het slachtoffer zijn van het gedoe in de stad, en jongeren zoals Pouga die alsmaar meer willen. Er is een generatie waarbij materialisme het vaak van idealisme haalt.

Sommigen willen de snelste auto, de mooiste gsm,... Pouga en Julien zijn schoolvoorbeelden van beide stromingen. Gek genoeg zijn er meer gelijkenissen dan ze zelf denken”. Zo delen ze het gevoel dat alles niet snel genoeg gaat. Pouga heeft een job en een luisterend oor (een sociale werkster bij wie hij zijn verhaal kwijt kan) maar ervaart vooral vernederingen, onbegrip en immobilisme. Julien is een voetbaltalent maar kansen zijn schaars en onvoorspelbaar. De voetbalwereld is immers weinig stabiel. Zoals manager Eric stelt volstaat één slechte wedstrijd om aan een obscure ploeg te worden uitgeleend en is één goede wedstrijd eveneens genoeg om een beter contract af te dwingen. Behoorlijk absurd wat Julien motiveert om zijn (spel)plezier niet op te geven.

Een plezier dat Streker ook in dit oogstrelend en intens melodrama injecteert. De uit het niets opduikende metaforische neushoorn vergeven we hem dan ook graag.

Le monde nous appartient

20/02/2013