Le prince oublié

Omar Sy, bekend van ‘Les intouchables’ en bezig aan een reeks al dan niet geslaagde Franse komedies en vederlichte drama’s, ziet als vader van Sofia zijn dochter van zich wegdrijven. Kan de verbeelding hun sprookje redden?

Je bent weduwnaar en voedt je dochter alleen op. Jullie zijn het centrum van elkaars wereld. Maar kleine kinderen worden groot en je verdwijnt langzaam uit het middelpunt van haar leven. Hoe moet het nu verder? Michel Hazanavicius (The Artist) regisseert in opdracht van producenten Philippe Rousselet (Rémi sans famille) en Jonathan Blumenthal (Les gardiennes) een luchtige familiefilm waarin hij het thema van de snel voorbijgaande kindertijd bekijkt vanuit het oogpunt van een beschermende vader.

Wanneer Sofia (Keyla Fala) klein is, improviseert haar vader (Omar Sy) verhaaltjes voor ze gaat slapen. Hij is de Prins en zij de Prinses. Op de middelbare school ontmoet ze echter Max. De oude Prins wordt van zijn troon gestoten en hun (droom)wereld valt in duigen. De sprookjespersonages belanden in de Vergeetput waarin iedereen langzaam vervaagt. Is er een weg terug?

De verhaalwereld en het echte leven van LE PRINCE OUBLIÉ lopen in elkaar over. In het reële straatbeeld is de traditionele stadsreclame in de bushokjes, op de bussen en op de borden vervangen door affiches met zinnen die gelinkt zijn aan de vertelling. Ze geven wijze raad, tijdsaanduidingen (à la pancarten in stille films) en commentaar. Wie er oog voor heeft, zal genieten van fijne woordspelingen zoals ‘Un petit papa pour l’homme.’ / ‘Un grand papa pour l’humanité’. De huizen en kostuums kleuren de verhaalwereld levendig in. Het straatbeeld wordt opgefrist door een prachtige aquariumman, een levendige pluche inktvis of een lappenolifant. En dan is er nog Pritprout, de slechterik van dienst die eigenlijk meer clownesk is dan gemeen. Ook de deuren die (letterlijk en figuurlijk) open en dicht gaan, trekken de aandacht. Zo opent de film met een krakende autodeur. De ingebeelde ‘vrouw met de deur’ heeft een scharnierfunctie. Wanneer de band tussen Sofia en haar vader dreigt te verwateren, komt het erop aan de poort tussen de echte wereld en de verhaalwereld opnieuw te openen. De Prins blijft volhouden: “Er is geen einde; het begint altijd opnieuw.”

Geschreven door ILSE VAN BAELEN

Le prince oublié

19/01/2020