Les Combattants

Twee rare vogels zijn het daar in de Landes, Arnaud & Madeleine. Hij, een in zichzelf gekeerde houtbewerker, runt samen met zijn broer een bedrijfje dat hun pas overleden vader heeft nagelaten. En zij (een op het lijf geschreven prachtrol van Adèle Haenel, al een tijdje residerend in de wachtkamer van de Franse film, geduldig loerend op haar moment, nu dus) lijkt wel een jongen in een meisjesvel, stoïcijns en door het naderende einde der tijden (“La Fin”) geobsedeerd. Hij en zij zijn elkaar heel toevallig tegen het lijf gelopen.

De aantrekkingskracht is niet van harte, uit zich na een pijnlijk incidentje veeleer schoorvoetend, toch wordt het wederzijds, embryonaal, en steekt de misantrope Madeleine niet weg dat de wereld finaal naar de bliksem gaat. Ze schrijft zich in voor een stage bij het landleger om beter op overleven te zijn voorbereid. Even later vervoegt Arnaud het legertje rekruten want een doortastende meid zoals zij intrigeert hem. De stage is bedoeld voor jongeren die er wel wat voor voelen om zich door het leger te laten inlijven maar nog over de streep moeten worden getrokken. Houdt Madeleine zich nog enigszins staande bij het leger voor Arnaud is al snel de maat vol.

Haar soulmate houdt het voor bekeken bij het zootje ongeregeld, dat van geen hout pijlen weet te maken en vlucht weg, ‘s avonds, de bossen in. Zij wil hem nog terughalen maar sluit zich uiteindelijk bij hem aan. Nu kan – in the middle of nowhere – het avontuur, hun overlevingstocht echt beginnen. Maar wonder boven wonder zorgt het ruige leventje ervoor dat het tweetal elkaar ontdekt, elkaar vindt. Arnaud ontdooit terwijl Madeleine – die binnen het koppeltje de broek draagt – als herboren wordt, opnieuw als vrouw geboren wordt. Ze komt los van haar camouflagepak, zo nu en dan kan er zelfs een glimlach af.

LES COMBATTANTS van de debuterende Thomas Cailley was de revelatie tijdens het voorbije Filmfestival van Cannes, vooral van de sectie La Quinzaine des Réalisateurs. In de eerste plaats omdat de jonge Franse filmer erin is geslaagd om het overlevings-, dito liefdesverhaal naadloos van het ene genre in het andere te laten overvloeien, van romantische komedie via burleske legerfilm en idyllische love story tot een post-apocalyptisch overlevingsverhaal. Il faut le faire!

Geschreven door FREDDY SARTOR

Les Combattants

10/09/2014
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2014
Distributeur: 
O’Brother

Media: 

Trailer: 

4iNk_9LxMOY