Les cowboys

Ineens weet ik niet meer wat te denken van deze film. Ik heb LES COWBOYS op 12 oktober op Film Fest Gent gezien en schrijf deze recensie op 14 november. Gisteravond, vrijdag de 13de, was het oorlog in Parijs. Hoe kon dat gebeuren? Thomas Bidegain schetst in zijn regiedebuut LES COWBOYS een beeld van een land dat zijn identiteit aan het verliezen is. De film begint met een bijeenkomst van would-be cowboys op Franse bodem. Fransen die zich liever laten gaan op westernbijeenkomsten dan met de dagelijkse realiteit te moeten omgaan. Wanneer de dochter van een van deze Franse rangers opeens verdwijnt en later naar Syrië blijkt te zijn vertrokken, volgt een zoektocht naar de redenen achter die beslissing. Er komen geen eenduidige antwoorden, wat de kritiek op Frankrijk alleen maar voedt.

Bidegain, verdienstelijk scenarist van onder meer Jacques Audiards films Un prophète, De rouille et d’os en Dheepan, speelt een spel met wat hij wel en niet wil vertellen. Heel ingenieus lopen verschillende varianten van het verhaal door elkaar en elke toeschouwer zal met zijn eigen versie naar buiten stappen. Bidegain probeert een realistisch beeld van Frankrijk te schetsen zonder te (ver)oordelen. Dat laat hij aan de kijker over. En hij is slim genoeg om iedereen te doen twijfelen. LES COWBOYS wil het Westen een spiegel voorhouden. Natuurlijk is Bidegain het niet eens met terroristische praktijken, maar hij zoekt naar wat de voedingsbodem zou kunnen zijn voor al die Syrië-sympathieën. ‘Blinde haat voor de ander’ is te gemakkelijk. We zijn zelf ook verantwoordelijk. Al geeft hij geen antwoord op de vraag ‘waarom?’

Veel gebeurtenissen zullen na 13 november anders verlopen dan de film het voorstelt. Een zoektocht naar een dochter die naar Syrië trok, is nu een zaak van staatsbelang, terwijl de vader in de film nog verzuipt in administratieve rompslomp. Bidegains boodschap, dat het gevaarlijk is te oordelen, dat er niet één waarheid is, heeft meer waarde dan ooit. Alleen weet ik niet of je dit verhaal nu nog op dezelfde manier kan vertellen. Het risico bestaat dat deze film plotseling een andere politieke lading heeft gekregen waaronder hij dreigt te bezwijken.

LES COWBOYS is een zeer interessante film die wil uitdagen, als de kans bestaat dat het publiek onverwacht anders denkt dan de regisseur kon vermoeden.

Geschreven door BRAM DE SUTTER

Les cowboys