Les femmes du bus 678

Stel je voor: je staat als vrouw in een overvolle bus. Een man dringt zich in je richting, duwt zijn lijf tegen je aan en laat dan zijn hand over je billen gaan. Reageren kan niet, want dan doorbreek je het taboe: een vrouw die aangerand wordt is zelf schuldig.

In Egypte hebben volgens statistieken 83% van de vrouwen iets dergelijks meegemaakt, van de buitenlandse vrouwen is dat zelfs 98%. Je kunt (dure) taxi’s nemen, maar ook dat is geen onverdeeld genoegen: chauffeurs beledigen hun vrouwelijke klanten en spelen vrouwonvriendelijke liedjes af. Seba probeert iets te veranderen door cursussen zelfverdediging voor vrouwen te geven. Maar erkennen dat er een probleem is blijkt al onoverkomelijk moeilijk: sommigen slagen er niet in een antwoord te noteren op de vragen “Hoe vaak ben je aangerand?” (Niet: “Ben je ooit aangerand?”) en “Hoe voelde je je daarbij?”

Ook Fayza, getrouwd, met een hoofddoek op, kan het niet. Haar man, die elke avond gefrustreerd aandringt op seks, vindt dat ze maar met de bus moet gaan: een taxi is een luxe. Ze gedraagt zich zo afwijzend dat Seba haar wil wegsturen: zo kan ze niks leren. Maar Fayza heeft haar eigen oplossing gevonden, oog om oog bijna, maar je kunt niet anders dan het haar aanranders gunnen.Nelly, uit een heel wat progressiever en intellectueler milieu dan Fayza, wordt op straat bij haar borsten gegrepen door een chauffeur. Wanneer zij aangifte wil doen van aanranding, krijgt ze geen hulp. Niet van de politie, niet van haar familie of die van haar verloofde… Gelukkig steunt die haar wel. Ze wordt erg onder druk gezet om de rechtszaak te laten vallen, want dat betekent immers een schande, niet voor haar aanrander, maar wel voor haar en dus ook voor haar familie.

LES FEMMES DU BUS 678 is de krachtige debuutfilm van regisseur Mohamed Diab. Hij liet zich inspireren door het eerste proces in Egypte tegen aanranding, in 2008. Door drie zo verschillende vrouwen in het middelpunt van zijn film te zetten (waarvoor hij ook zelf het scenario geschreven heeft) kan hij tonen dat geen enkele vrouw aan deze vernederende gruwel ontsnapt. Bovendien slaagt hij erin om de schrijnende toestand aan de kaak te stellen zonder ook maar ergens sentimenteel te worden of toe te geven aan sensatiezoekerij. Een film die je gewoon gezien moet hebben.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

Les femmes du bus 678

19/09/2012