Les garcons et Guillaume, a table!

Aan je omgeving vertellen dat je homo bent, is een moeilijke opgave. Maar als we Guillaume Galiennes regiedebuut LES GARÇONS ET GUILLAUME, À TABLE! mogen geloven is het omgekeerde nog moeilijker. De Franse acteur voert in zijn film immers een autobiografisch personage op dat met vallen en opstaan ontdekt dat hij hetero is.

In 2008 startte Gallienne met de tekst van LES GARÇONS ET GUILLAUME, À TABLE!, een onemanshow over zijn jeugd. Hierin vertelt hij hoe zijn dominante moeder hem steeds van zijn sportieve broers onderscheidde. Deze onschuldige gewoonte zorgde ervoor dat Guillaume zich alsmaar meer als een meisje ging gedragen. Hij kopieerde de gedragingen van zijn moeder, zijn tante en al de andere vrouwen uit zijn nabije omgeving. Maar hoe verder hij zijn mentale geslachtsverandering doorzette, hoe meer hij zijn greep op de realiteit begon te verliezen. Dit delicate en persoonlijke verhaal wordt in Galliennes regiedebuut grappig naar film vertaald, met nu en dan een terugkoppeling naar het theaterstuk.

Omdat het verhaal nogal opzichtig met psychoanalytische plotelementen als het oedipuscomplex en een paardenfobie flirt, lijkt de film soms op de verfilming van de psychoseksuele ontwikkeling volgens Freud. Dit komt de film niet ten goede. Gelukkig bewijst Guillaume met zijn dubbelrol als zoon én moeder dat Freud een hele kluif aan hem had gehad. Zijn vertolking is immers het gevolg van de jarenlange en meticuleuze observatie van z'n moeder. Het resultaat hiervan prijkt moeiteloos naast Dustin Hoffmans impersonatie van Dorothy Michaels in het geweldige Tootsie (1982).

Aangezien het verhaal rond de moeder-zoonrelatie draait, staan ze vaak tegelijkertijd op de scène. Voor het theater vormt zo'n dubbelrol geen probleem, maar film kan in zo'n situaties een moeilijke partner zijn. In LES GARÇONS ET GUILLAUME, À TABLE! valt hier niets van te merken. In plaats van opvallende stand-ins, gekunstelde overzichtsshots en geforceerde framings, etaleert de film een bijzonder overtuigende cameravoering dat zelfs uit een bezoek aan de medische controle een interessante longtake kan puren.

LES GARÇONS ET GUILLAUME, À TABLE! is ver van perfect, maar alleen al voor Galliennes vertolkingen is deze film de moeite. Hoe hij dit moeilijk en persoonlijk onderwerp op overtuigende en lichtvoetige manier brengt, is indrukwekkend.

Geschreven door JOHANNES DE BREUKER

Les garcons et Guillaume, a table!

20/11/2013