Les yeux jaunes des crocodiles

Dat Franse cinema een haat-liefdeverhouding met literaire verfilmingen heeft is al langer geweten. Toch hield dat Cécile Telerman, een naar Frankrijk geëmigreerde Belgische, niet tegen om zich aan LES YEUX JAUNES DES CROCODILES te wagen, het eerste boek uit de bestseller-trilogie van Katherine Pancol.

Centraal in het drieluik staat de relatie tussen de zussen Joséphine en Iris die, zowel uiterlijk als innerlijk, elkaars tegenpolen zijn. Zo is de brunette Joséphine de slimste van de twee, maar door enkele tegenslagen ook arm en onzeker. De blondine Iris daarentegen is knap, rijk en zeker van haar stuk. Maar achter de glans van haar perfecte leven schuilt een oppervlakkige vrouw die naar erkenning hengelt. In LES YEUX JAUNES DES CROCODILES wordt dat verlangen danig op de proef gesteld. Om te verhullen hoe saai haar luxeleven is, vertelt Iris tijdens een avondje in mondain gezelschap aan een bevriend uitgever dat ze aan een historische roman werkt.

Een leugentje dat haar heel wat aandacht oplevert. Maar dan begint die uitspraak haar overal te achtervolgen. Daarom sluit ze een duivels verbond met haar zus Joséphine; zij schrijft het boek en krijgt het geld terwijl Iris met de pluimen mag gaan lopen. Ondanks het luchtige karakter van de film gaat het duidelijk over veel meer dan succes en tegenspoed in het leven. Doordat de knap acterende Depardieu en Béart hun personages de juiste accenten meegeven, voert het verhaal je al snel mee in het verdoemde complot waar goed, kwaad en humor hand in hand gaan. Zo krijgt Béarts vileine personage het voordeel van de twijfel. Zal ze haar fout inzien? Hopelijk wel. Iris is veruit het boeiendste personage, iets wat eerst onmogelijk leek aangezien haar zus veel dieper en uitgebreider wordt uitgewerkt. Joséphines kneuterigheid wekt wel veel sympathie.

LES YEUX JAUNES DES CROCODILES is zowel narratief en visueel op traditionele leest geschoeid, maar voor deze film werkt dat uitstekend. Jammer dat Telerman de dramatische aspecten in het verhaal geen gewicht durft te geven. De film boet zo flink aan dynamiek in. Een luchtige dramedy over mannen, vrouwen, hun dromen en verlangens gaat er gelukkig altijd in.

Geschreven door JOHANNES DE BREUKER

Les yeux jaunes des crocodiles

09/04/2014