L'hiver Dernier

De jonge veehouder Johann is een wandelend anachronisme, zelfs in de traditionele boerengemeenschap waarin hij het bedrijf van zijn vader en grootvader runt. Zijn leven verloopt in cirkels die elk jaar de opeenvolging van de seizoenen volgen.

In navolging van zijn vader heeft hij een belangrijke stem in de coöperatieve die de plaatselijke veehouders bindt. Aanpassingen aan de manier van werken krijgen van hem nul op het rekest. Niet alleen omdat die nieuwe methoden geldgewin (door buitenstaanders) boven zelfvoorzienende arbeid stellen, hij veroordeelt ze ook op morele gronden. Die scherpe woorden over goed en kwaad zijn veeleer een uitzondering voor de zwijgzame Johann. Hij staat veel dichter bij de natuur en de dieren - waarmee hij liefdevol en zorgzaam omgaat - dan bij de mensen.

Een noodlottige gebeurtenis doet de weinige zekerheden die het boerenbestaan biedt ook nog wankelen. Johann glijdt alsmaar verder weg in eenzaamheid en sluit zich af van officiële schuldeisers, maar ook van zijn naaste omgeving en zijn vriendin Julie. Ergens vroeg in de ochtend vraagt Julie hoe laat het is. Johann staart zorgelijk naar buiten: “Ik weet het niet.” Behoort de man wel tot deze tijd? Zeker is dat de winter opnieuw voor de deur staat. Johann geeft zich over aan de natuur. Geen romantische aftocht, want die brute kracht kent geen erbarmen. De Amerikaanse Brusselaar John Shank toont in langoureuze, breed uitgesponnen observaties de mens als klein onderdeel in een onmetelijke wereld. Die mens wikt, maar de elementen aarde, wind, vuur en water beschikken.

De koppige, in stilte verzonken en noest arbeidende landbouwer die een bijna spirituele band met de natuur heeft, is een typebeeld dat vervaarlijk langs het cliché schuurt. De fotografie, met de nadruk op natuurlijk licht, en de tegelijk dromerige en dreigende soundtrack van de Antwerpse band D.A.A.U. vormen het pompende hart van dit langspeeldebuut. L'hiver dernier intrigeert, balanceert tussen slepend en meeslepend, maar raakt net niet aan het predicaat 'vâchement bien'. Wel heeft Shank visuele pracht en een scenario dat ruimte geeft aan acteurs en kijkers in de vingers; in het oog te houden!

Geschreven door BJORN GABRIëLS

L'hiver Dernier

28/03/2012