L'homme qu'on aimait trop

Het verleden dat zo zijn impact op het heden laat gelden. Dat is onder meer het thema van de nieuwste misdaadfilm van de door de wol geverfde Franse rasfilmer André Téchine, maker van onder meer Barocco, J'embrasse pas, Les roseaux sauvages en Les témoins. Met het oog op L'HOMME QU'ON AIMAIT TROP liet hij zich inspireren door de onopgehelderde verdwijning in 1977 van Agnès Le Roux. Ook al is er niet zoveel over de jonge vrouw geweten. En dus werd het een fictiefilm met een verrassend sterke acteerprestatie van Adèle Haenel.

In de film vertelt Téchiné niet zonder enige flair hoe Renée (een wat al te lauwe Catherine Deneuve) wat graag wil dat het proces wordt herzien van haar jaren geleden schielijk verdwenen dochter die destijds koste wat het kost haar deel van de erfenis wou om daarmee en boekhandel te beginnen. Verdachte nummer één was Maurice Agnelet, haar toenmalig(e) (grote) lief(de). En dat terwijl haar moeder haar handen vol heeft met de exploitatie van een casino. Rond elk hoofdpersonage – ze zijn met z'n drieën: moeder, dochter en lief – hangt een dubbele moraal. Zijn ze wat ze (pogen te) zijn of hebben ze een heel andere agenda? Interessant? 

Jammer genoeg weet Téchinés gerechtsdrama amper te boeien, al redt Adèle Haenel als Agnès nog enigszins de meubelen. Wel zou de Franse actrice later tijdens het filmfestival van Cannes een groot aandeel hebben in dé revelatie Les Combattants, een komische liefdeskomedie die in het najaar ook in de Belgische bioscoop zal te zien zijn.

Geschreven door FREDDY SARTOR

L'homme qu'on aimait trop

23/07/2014
Regisseur: 
Productiejaar: 
2014
Distributeur: 
RIL

Media: 

Trailer: 

vhzyivSXjkM

onomatopee