Life

De Zweedse regisseur Daniel Espinosa (Snabba cash) vond dat Alien (1979) dringend aan een update toe was nu het publiek vertrouwd is gemaakt met het high-tech ruimterealisme van Gravity. Dat Ridley Scott zelf klaar staat om zijn Alien: Covenant op het publiek los te laten scheen Espinosa niet te deren. Onterecht natuurlijk, want niet alleen is het verre van zeker dat het publiek zich aan beide scifi-horrorfilms zal laven, het is ook onbegonnen werk om je aan het meesterschap van Scott te willen meten. Niet dat LIFE geen verdiensten heeft. De kleurrijke cast krijgt een karaktervolle introductie en we voelen ons bij hen veel sneller thuis dan bij de bordkartonnen figuren uit de twee eerste Alien-afleveringen. Jake Gyllenhaal en kompanen ontdekken een levensvorm op Mars die dicht aansluit bij wat echte wetenschappers hopen te ontdekken: eencellige, microscopisch kleine deeltjes. Als wetenschapper pas je echter beter op welke proeven je uitvoert op je vondst, want voor je het weet ontpopt die zich tot een tentakelrijke moordenaar die leeft van het bloed van zijn slachtoffers. LIFE meandert vrolijk verder op het ritme van zijn klassieke plot, om vervolgens het roer om te gooien richting bloederige nagelbijter. De gimmick zit hem in het feit dat bijna alle betrokkenen exact het omgekeerde lijken te doen van wat ze zouden moeten doen. De opeenvolging van ultieme inspanningen om elkaars leven te redden na elke domme beslissing (‘Life’ staat hier niet alleen voor buitenaards leven, maar ook voor je eigen hachje redden) geeft een sterk empathie-opwekkend tintje aan het doodsimpele verhaal. Het kan er allemaal mee door, tot er een finale ommezwaai op je afgevuurd wordt die je wenkbrauwen in een onnatuurlijke frons legt. Het meest bevreemdende gevolg van die wending is dat wellicht geen enkele toeschouwer de film ondubbelzinnig goed zal vinden: of je bent mee met het trashy kantje, waarvoor het pseudodiepzinnige einde overbodig is, of je wil hollywoodiaans genieten van een scenario met verrassingen, maar dan moet je je wel door alle b-filmcodes heen worstelen.

De vertoningen van LIFE vind je terug op cinenews.be.

Life

19/04/2017