L'inconnu du lac

“Dit is geen film over homoseksualiteit”, zei acteur Pierre Deladonchamps in Cannes. “L'INCONNU DU LAC gaat over iets libertairs en utopisch, het is een uitnodiging om zich open te stellen voor alle verlangens.” Dat relativeerde Alain Guiraudie (Le roi de l'évasion). Volgens de regisseur gaat zijn naturalistische fabel over “de ambivalentie van een wereld waar vreugde omslaat in een nachtmerrie. Ik blijf zelf een genieter, maar ik ben teruggekomen van de utopie die gepropageerd werd door de seksuele revolutie. Waar zitten we met die seksuele bevrijding? Waar drijft die dolle zoektocht naar plezier ons heen? Ik denk dat het geëvolueerd is tot een extreme uitwas van het kapitalisme, waar iedereen aan zijn eigen plezier denkt en de ander negeert wanneer die niet meedraait in de plezier-carrousel.”

L'INCONNU DU LAC is een gay thriller met een hoog hypnotisch gehalte die tegelijk erg extreem (volledig frontaal naakt en expliciete seks) en bijzonder eenvoudig is. Met dank aan een beperkt aantal locaties (een meer met strand, bosjes en een parking) en steeds weerkerende situaties en personages. Een exclusief mannelijk universum, badend in zomers licht en een vakantiesfeer, dat vrouwen weert maar de crisis en het kapitalistische systeem wel een plaats geeft. Het Zuid-Franse meer waar alles zich afspeelt is als ontmoetingsplaats voor homoseksuele mannen een lichtjes utopische ruimte die toch functioneert volgens de economische wetten van vraag en aanbod. “Er heerst een erg cynische, consumptiegerichte houding t.o.v. seks. Daar hou ik niet van”, benadrukt Guiraudie.

Het uitgangspunt van de film is prozaïsch. Ergens in het warme Zuiden fungeert het naturistenstrand van een door bossen omringd meer als trefplaats voor homo's van alle leeftijden. Discreet genieten ze van de natuur en seks. Heel terloops, ongeremd en natuurlijk. Haast met de regelmaat van een metronoom. Ondanks het onpersoonlijke karakter van het seksuele verkeer ontstaan er relaties. Guiraudie focust op de driehoeksrelatie van de jonge levensgenieter Franck, zijn viriele en mysterieuze minnaar Michel en de melancholische dertiger Henri, een trieste boeddha (verlaten door zijn vrouw) die Francks anker en Michels slachtoffer wordt.

Een andere driehoek is die tussen drift, verlangen en gevaar. Wanneer het lijk van een van de draguers opduikt, verschijnt een politie-inspecteur maar diens onderzoek (is het slachtoffer verdronken of vermoord?) verstoort de dagelijkse routine amper. Het slachtoffer mag dan bekend zijn, niemand ligt wakker van zijn lot. Of van de ermee verbonden dreiging. Een homofobe seriemoordenaar remt de driften niet af. Gevaar blijkt verbonden met verlangen. De erotische passie bevat een tikkeltje angst, een vleugje liefde, een portie seks en een snuifje dood. La petite mort kan omslaan in een brutale slachtpartij.

Guiraudie filmt “op de hoogte van de ballen” en laat die realistische weergave van seksuele activiteiten botsen met utopische verlangens, laat driften botsen met gevoelens en passie met liefde. Hoezeer de zwetende en genietende personages ook verbonden zijn door seksueel plezier, ze blijven eenzaam achter. Hunkerend naar affectie, tederheid en liefde. De individuele queeste naar seksueel genot leidt tot vervreemding, pijn en verlies. In de gemeenschap die zich vormt aan het meer blijven de seksconsumenten eilanden die even samenkomen en snel uit elkaar drijven. Gedoemd om alleen (verder) te leven en te sterven. “Besef je hoe sterk de eenzaamheid van de jongeman was?” vraagt inspecteur Damroder, verwijzend naar de inconnu van het meer. Het transgressieve

L'INCONNU DU LAC is dan ook geen provocatieve schandaalfilm maar een maatschappijkritisch moreel drama, een ambivalente fabel met een sterk romantische inslag. Want het centrale trio deelt de droom een verlangen volledig te beleven, tot in de dood.

L'inconnu du lac

20/11/2013
2013