Locke & Key

Meer dan een decennium geleden deden ‘Harry Potter’ en ‘The Chronicles of Narnia’ met hun betoverde kastelen en mythische wezens tienerharten sneller slaan. Ondertussen kneedt Netflix de magie op maat van een nieuwe generatie. De serie LOCKE & KEY ruilt toverstokken in voor magische sleutels. Billie Eilish en kalverliefde zorgen verder voor de ultieme bingewatch voor hedendaagse pubers.

Fox en Universal Studios probeerden in het verleden al om de graphic novel Locke & Key van schrijver Joseph King (zoon van Stephen) en illustrator Gabriel Rodriguez in een serie te gieten. Beide raakten echter niet verder dan een pilot. Gefascineerd door het verhaal van de met magische sleutels gevulde mansion zag Carlton Cuse, de showrunner van Lost, dat een serie van de graphic novel het best tot haar recht zou komen in de bingewatchvriendelijke omgeving van een streamingplatform. Zo smeedde hij samen met collega-showrunners Meredith Averill (The Haunting of Hill House) en Aron Eli Coleite (Heroes) de strip om tot een Netflix Original.

Rondvliegende hormonen

Na de brutale moord op vader Rendell Locke besluiten de resterende leden van het gezin om intrek te nemen in het eeuwenoude kasteel van de familie Locke in Massachusetts. Het zal echter niet lang duren of de kinderen Tyler, Kinsey en Bode stoten in het gigantische huis op magische sleutels die weleens de mysterieuze moord op hun vader zouden kunnen verklaren. Zodra de magie aanklopt, dient de vergelijking met andere magische boekverfilmingen zich aan en dat weten Cuse, Averill en Coleite maar al te goed. Verschillende keren steken de makers de draak met de nog steeds erg populaire boeken rond Narnia (C.S. Lewis) en Harry Potter (J.K. Rowling). Misschien wilden ze zo de moordende vergelijking met de daarop gebaseerde fantasyfilms in de kiem smoren. LOCKE & KEY voelt echter moderner dan die filmreeksen. Waar Narnia zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog en Harry Potter in de jaren 80, staat LOCKE & KEY volop in het heden, met z’n smartphones, suikervrije Red Bull en Toy Story. Daarmee bakent de serie duidelijk haar doelgroep af en schreeuwt ze om tieneraandacht. Hormonen vliegen door de mansion en de personages scrollen gretig door hun Instagramtijdlijn. Ondertussen komen onderwerpen voorbij als seks, drugs en mentale stoornissen, die de doelgroep slechts zelden op hun maat aantreft in de lineaire tv-programmatie. De makers hadden heel goed door dat jongeren het grootste deel van hun media online consumeren, daarom lijkt Netflix de ideale plaats voor deze serie.

De sleutel tot kijkplezier

Er rest nog een laatste vergelijking tussen Narnia, Harry Potter en LOCKE & KEY. In de verhalen van Lewis en Rowling komen de hoofdpersonages in een andere wereld terecht waar zowat elk wezen en object lijkt gekust door fantasie. Tyler, Kinsey en Bode wurmen zich echter niet door een kleerkast naar een andere dimensie en er openbaart zich voor de kinderen ook geen winkelstraat gevuld met vliegende bezems. LOCKE & KEY blijft in Massachusetts, waar enkel de sleutels en een paar ontsnapte demonen magie in de serie blazen. De serie stort geen betoverde overvloed over de kijker en het leven van de kinderen buiten de magische mansion gaat zijn gewone gang, waardoor elke bovennatuurlijke gebeurtenis van het scherm springt. Dat is ook te danken aan de geweldige visual effects van Pixomondo (Star Trek: Picard en Super 8). De internationale visualeffectsgigant zorgt voor enkele wauw-momentjes, zoals wanneer de kleine Bode transformeert in een geest of een razende vuurkoker zich rond de jongen wikkelt. Netflix geeft de serie een vlot en makkelijk verteerbaar tempo. Met de tonen van tieneridool Billie Eilish en Belgische held Stromae op de achtergrond en met de sleutels die telkens nieuwe paranormale deuren openen, voelt het woord kijkplezier als de best gepaste omschrijving.

LOCKE & KEY wil zich echter keer op keer voor zijn doelgroep bewijzen, wat er spijtig genoeg voor zorgt dat er enkele clichés de serie insluipen. Zo draaft Tyler op als jock van dienst en doet hij met zijn sportieve postuur menig cheerleaderhart smelten. Zijn bloedmooie zus Kinsey laat dan weer met haar mysterieuze vibe de alternatieve jongens strijden om haar aandacht. Naast het script oogt ook de cinematografie soms als van een (dan wel duisterdere) High School Musical-film. Een complex onderwerp zoals alcoholisme of fris thema zoals polyamorie botst op de oppervlakkige aanpak. Volwassen kijkers zijn daardoor met moeite in de tienerbubbel te lokken. Laat ons daarom bij dat 13+-logo van de begingeneriek ook een 21- toevoegen.

Geschreven door PIETER DESAEVER

Locke & Key

2020