Los Bando

Al wie als jonge tiener niet in een rock- of punkgroep wou zitten: raise your hand. Juist, het gros van de tienerdromen bestaat uit cool, hip en beroemd worden en dat liefst van al nog met je eigen band. Zo ook bij Grim en Axel in LOS BANDO, de openingsfilm van JEF festival die vanaf vandaag in de bioscoop te zien is.

Sinds hun kindertijd maken de jongens Grim en Axel muziek. Ze dromen van een selectie voor een rockwedstrijd in Tromsø. Wanneer het eindelijk zover is, hoeven ze hun tweemansgroep met de fameuze naam Los Bando Immortale enkel nog uit te breiden met een bassist, en bij voorkeur ook met iemand die écht kan zingen. Plus ze moeten er nog geraken, want Tromsø ligt zowat aan het andere, meest noordelijke uiteinde van Finland. Een en ander lijkt goed uit te draaien, een en ander – zoals het een goeie roadmovie/kat-en-muisfilm betaamt – níét.

LOS BANDO is een lekker wegkijkende jeugdfilm vol vaart, avontuur, spanning, maar ook vol de waarheid leren zeggen. En vol nieuwe, wolf pack-achtige vriendschappen die onderweg gesmeed worden. En nog interessanter: een film over je hart en talenten volgen, ook al ben je nog erg jong én staan je ouders niet helemaal achter je. “Net zoals in Little Miss Sunshine wilden we een soort parallel universum creëren”, vertelt regisseur Lo in een interview met JEF. En inderdaad: naast het gele, over de horizon cruisende busje heeft LOS BANDO ook een tragikomisch en eigenwijs meisje gemeen met Little Miss Sunshine. Af en toe kijkt LOS BANDO wat stroever: de bijwijlen overacterende Thilda, de niet zo diverse cast en enkele onrealistische plotwendingen (hoezo laten de ouders hun kind meerijden met iemand die nog niet oud genoeg is om een rijbewijs te hebben?). Maar al bij al is het voor de Berlinale geselecteerde LOS BANDO de derde voltreffer voor regisseur Lo na Rafiki (2010, ook selectie Berlinale) en De Superheld (2013). En oh ja, LOS BANDO was in België niet enkel opener van het recente Jeugdfilmfestival, het bleek ook de geschikte aanleiding voor een Belgische tienerrockrally én een koninklijk bezoek van prins Laurent en zijn gezin. Rock on!

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door SARAH SKORIC

Los Bando